≡ Menu

Inkassofirmaer skal overholde God inkassoskik

Inkassovirksomheder kan miste deres autorisation, hvis de ikke overholder god inkassoskik

Inkassovirksomheder kan miste deres autorisation, hvis de ikke overholder god inkassoskik

Inkassovirksomheder skal overholde ”god inkassoskik”, når de forsøger at kradse penge ind.

Jeg er flere gange stødt på inkassomedarbejdere, der efter min opfattelse virkede unødigt aggressive og tydeligvis har nogle psykiske problemer, hvis frustrationer udleves igennem deres arbejde som inkassomedarbejder.

Heldigvis findes der også mange dygtige og forstående inkassomedarbejdere.

I loven findes en paragraf der kort forklarer, hvad ”god inkassoskik” indebærer.

Paragraffen er uklar og beskriver kun i generelle vendinger, hvad inkassovirksomheder ikke må.

I denne artikel vil jeg konkretisere, hvad god inkassoskik betyder i praksis og give nogle eksempler på, hvad en inkassovirksomhed ikke må gøre i kampen for at vride penge ud af dig.

Lovens tekst

I ”Lov om inkassovirksomhed § 9” står der følgende:

Inkassovirksomhed skal udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det er i strid med god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for urimelig pression, skade eller ulempe.

Da formuleringen er så upræcis, bliver man nødt til at se på domme, hvor inkassovirksomheder er blevet ”dømt” for IKKE at udvise god inkassoskik for at komme det nærmere.

God inkassoskik i praksis

Ud fra praksis, er følgende i strid med ”god inkassoskik”:

  • True med retlige skridt, hvis de ikke er aktuelle
    (f.eks. indkaldelse til fogedretten, konkursbegæring, registrering i RKI, lønindeholdelse)
  • True med at fortælle familie, venner, arbejdsplads eller offentligheden om din gæld
  • Udstille skyldneren ved f.eks. at:
    Møde op i uniform på skyldners adresse
    Parkere bil med påtrykt ”Inkasso” eller firmanavn, der indikerer inkasso ud for skyldners adresse
    Bruge ordene ”inkasso”, ”rykker”, ”RKI autoriseret” eller ”sidste varsel” uden på konvolutter. Det gælder også selv om ordet ”inkasso” er en del af inkassovirksomhedens navn
    Sende inkassobrev til arbejdspladsen
  • True med politianmeldelse, medmindre der er god grund til at tro, at der er begået strafbare forhold
  • Indlede en inkassosag, imens sagen behandles af Forbrugerklagenævnet
  • Chikanere skyldner unødigt
    (F.eks. unødigt mange telefonopkald og andre henvendelser)
  • Ikke at undersøge om gælden der inddrives, i det hele taget er gyldig
  • Sende gæld til inkasso, hvis skyldneren er uenig i gældens gyldighed eller størrelse
    (medmindre gælden tydeligvis er gyldig)

Inkassofirmaer skal vise hensynsfuld adfærd

Inkassovirksomheder må ikke lægge mere pres på en skyldner, end hvis en mere hensynsfuld måde ville give samme resultat.

Det er min vurdering, at inkassovirksomheder f.eks. ikke må henvende sig på et tidspunkt, hvor skyldner har frabedt sig kontakt eller udøve inkasso, hvis en skyldner er i gang med at få hjælp til gælden hos en rådgiver.

Inkassovirksomheder skal også udvise diskretion og have respekt for privatlivets fred.

Forebyg konflikter med inkassovirksomheder

De fleste inkassovirksomheder overholder for det meste reglerne og for at undgå ubehageligheder, bør du kontakte dem. Vær ærlig overfor dem og indgå en betalingsaftale med dem eller fortæl dem, at du pt. ikke har penge nok til at betale dem.

Det værste du kan gøre, er at ignorere dem.
Lad dem vide, at du er klar over gælden og hvad din situation er.

Sådan gør du, hvis inkassovirksomheden overskrider grænsen

Hvis du mener, at inkassomedarbejderen eller virksomheden kan have overskredet god inkassoskik, bør du straks klage til politiet.

Inkassofirmaer skal have autorisation af politiet for at drive inkassovirksomhed.
Hvis inkassovirksomheden ikke overholder god inkassoskik, kan de miste deres autorisation.
Derfor er det vigtigt, at du klager, hvis du bliver uretfærdigt behandlet.

Send din klage til:

Administrativt Center Øst i Københavns Vestegns Politi
Administrativt Center Vest i Midt- og Vestjyllands Politi
Klik her for kontaktinformation

Relevante links:
Lov om inkassovirksomhed

 
{ 27 kommentarer }
{ 27 kommentarer… add one }
  • johnni 6. april 2017, 13:17

    Hej
    Jeg har sjovt nok også problemer med samme firma. de sender brev til mig en gang om md,
    jeg sender det retur så kommer der en og ringer på min dør og turer mig med forskellige ting.
    jeg siger til pågælden at hun ikke er velkommen. jeg lukker min dør dette resulter i af hun slår på min dør og lover mig at hun nok skal gøre livet sur for mig være sko hun kan da prøve.
    Alt dette er fordi de har købet en gamle gæld 20 år gamle, og nu vil de have penge .
    der er klaget til politiet men dansk politi får man sjældet hjælp fra,
    de får ikke en krone fra mig de har prøvet i et år nu. Og jeg har oplyst dem at de er velkomme til at sende mig i retten men pt. vil de ikke jeg har fortalt dem at jeg har været der før og er ikke bange for retten.
    Men vi må se

  • Henrik 13. februar 2017, 16:46

    Det er lidt pudsigt at inkassofirmaet Collectia Finansservice dukker frem igen. Jeg fik en skrivelse fra Collectia den 9. janaur 2017 om at jeg skyldte dem penge og de havde beregnet renter, rykkergebyr og admin.omkost. At deres beregninger ikke passede overens, var de fuldstændig lige glade med, de fremsendt nogle nye fakturaer (ilfg. aftale), så jeg fik 3 forskellige! Endvidere ville de ikke dokumentere kopi af deres rykkerprocedure, renteberegning osv. Deres besvarelser er under alt kritik og deres login til hjemmesiden er fyldt med fejl? Jeg kan kun bekræfte at de har rod i deres sager og bør ses efter i torvene.

  • Klaus Kirkeby 3. januar 2017, 09:18

    Jeg har desværre været i et punkt i mit liv hvor jeg fik stiftet mig en masse klat gæld rundt omkring, men er heldigvis på vej ud af gælden.

    Jeg har dog en sag hos Collectia Finansservice hvor jeg er i tvivl om de overholder god inkassoskik.

    Da de sendte mig et frivilligt forlig, lavede jeg nogle rettelser, så som at de skal stoppe rentetilskrivelse og blandt andet stregede jeg deres erklæring om at inddrage via skat ud.

    Umeldbart godkender de mit forlig og oprette en betalingsaftale som straks træder i kraft selvom det er imod den dato jeg har udfyldt i forliget. Jeg gør dem så opmærksom på deres fejl og stopper deres betalingsaftale, men efterfølgende skriver de så “Vi skal hermed oplyse at det tidligere fremsendte frivillige forlig, med dine rettelser i, ikke kan accepteres. Vi beklager at dette er blevet godkendt tidligere.”

    Så det vil sige at de altså har godkendt mit forlig, men nu fortryder og siger det ikke kan accepteres. Må de godt det eller er det brud på aftalen?

    Desuden har de nu sendt mig en mail hvor de skriver “Du har tidligere underskrevet et frivillig forlig fra Collectia Finansservice eller Advokatfirmaet Burmeister, hvori du transporterer eventuel overskydende skat”, men i det forlig var erklæringen om transport af eventuel overskydende skat, streget ud. Desuden har de jo selv skrevet at mit forlig ikke kan godkendes. men hvis de kan tillade sig bruge mit forlig som grundlag for transport af eventuel overskydende skat, så må det jo betyde at de har godkendt mit forlig.

    Det hele hænger bare ikke rigtig sammen, fordi deres handlinger tyder på at mit forlig er godkendt, men de skriver selv at det ikke kan godkendes.

    Undskyld for den lange tekst, men er dette dårlig inkassoskik?

    • Berthel Lehmann 3. januar 2017, 16:08

      Hej Klaus,
      Det lyder som om, at de ikke har haft styr på papirerne.
      De har naturligvis ikke ret til tranport af overskydende skat, hvis det er streget ud i forliget.
      Om det er dårlig inkassoskik i juridisk forstand kan diskuteres. Fejl er menneskelige, og hvis de indrømmer fejlen er det vel fair nok.

      Du kan vælge at acceptere de nye betingelser eller afvise aftalen med henvisning til det skriftlige forlig.

      • Klaus Kirkeby 4. januar 2017, 09:19

        Tak for det hurtige svar.

        Jeg nægter at tro på, der er tale om en menneskelig fejl.

        I en mail jeg tidligere har modtaget fra dem skriver de selv:
        “Den 20. oktober 2016 underskriver du yderligere et forlig, men med en del udstregninger, dette forlig accepteres ikke,”
        Så de burde være klar over mine rettelser.

        Desuden fandt jeg også noget andet.
        Det viser sig nemlig at de delvist har accepteret mit forlig fordi det de skriver er:
        “men der bliver oprettet afdragsordning og fremsendt kreditaftale som oplyser, hvad der er accepteret nemlig et afdrag på kr. 750,00 fra 1. december 2016”

        Beløbet er dog korrekt, men dato’en er forkert. Jeg troede ikke at man kunne delvis acceptere et forlig. Enten så acceptere man det eller os gør man ikke. Og meget tyder på at de har valgt at acceptere mit forlig, dog bruder de selv aftalen flere gange, ved at ignorere mine rettelser.

        • Berthel Lehmann 4. januar 2017, 13:22

          Hej Klaus,
          Et forlig er et forlig, med alt, hvad det indeholder.
          De kan ikke selv vælge, hvilken del af aftalen, de vil acceptere og hvilken de vil se bort fra.
          Så jeg er helt enig med dig.
          På samme måde kan du heller ikke “bestemme”, hvilke sætninger osv. der skal streges ud og ikke være gældende.
          Hvis du ændrer i aftalen, har de også lov til at forkaste aftalen.

  • Anders 1. november 2016, 15:36

    Hejsa

    Jeg fik et brev om at hvis jeg ikke betalte min gæld til en advokat så ville huset ryge på tvang… det fik jeg 10 dage til fair nok..

    brevet modtog jeg 01/10 og jeg indbetaler beløbet 30/10/16
    31/10 skriver de at de har modtaget pengene men da de er kommet forsent så vil de have flere penge (inkasso særlær, rets afgift ect )
    Kan de virkelig godt kræve de penge når pengene står på deres konto den dag de vælger at rykke ?!

    • Berthel Lehmann 2. november 2016, 07:37

      Hej Anders,
      Det er ikke afgørende, hvornår de sender en rykker. Hvis du ikke har overholdt fristen, er det din fejl.

Skriv en kommentar