≡ Menu

Inkassofirmaer skal overholde God inkassoskik

Inkassovirksomheder kan miste deres autorisation, hvis de ikke overholder god inkassoskik

Inkassovirksomheder kan miste deres autorisation, hvis de ikke overholder god inkassoskik

Inkassovirksomheder skal overholde ”god inkassoskik”, når de forsøger at kradse penge ind.

Jeg er flere gange stødt på inkassomedarbejdere, der efter min opfattelse virkede unødigt aggressive og tydeligvis har nogle psykiske problemer, hvis frustrationer udleves igennem deres arbejde som inkassomedarbejder.

Heldigvis findes der også mange dygtige og forstående inkassomedarbejdere.

I loven findes en paragraf der kort forklarer, hvad ”god inkassoskik” indebærer.

Paragraffen er uklar og beskriver kun i generelle vendinger, hvad inkassovirksomheder ikke må.

I denne artikel vil jeg konkretisere, hvad god inkassoskik betyder i praksis og give nogle eksempler på, hvad en inkassovirksomhed ikke må gøre i kampen for at vride penge ud af dig.

[adrotate group=”31″]

Lovens tekst

I ”Lov om inkassovirksomhed § 9” står der følgende:

Inkassovirksomhed skal udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det er i strid med god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for urimelig pression, skade eller ulempe.

Da formuleringen er så upræcis, bliver man nødt til at se på domme, hvor inkassovirksomheder er blevet ”dømt” for IKKE at udvise god inkassoskik for at komme det nærmere.

God inkassoskik i praksis

Ud fra praksis, er følgende i strid med ”god inkassoskik”:

  • True med retlige skridt, hvis de ikke er aktuelle
    (f.eks. indkaldelse til fogedretten, konkursbegæring, registrering i RKI, lønindeholdelse)
  • True med at fortælle familie, venner, arbejdsplads eller offentligheden om din gæld
  • Udstille skyldneren ved f.eks. at:
    Møde op i uniform på skyldners adresse
    Parkere bil med påtrykt ”Inkasso” eller firmanavn, der indikerer inkasso ud for skyldners adresse
    Bruge ordene ”inkasso”, ”rykker”, ”RKI autoriseret” eller ”sidste varsel” uden på konvolutter. Det gælder også selv om ordet ”inkasso” er en del af inkassovirksomhedens navn
    Sende inkassobrev til arbejdspladsen
  • True med politianmeldelse, medmindre der er god grund til at tro, at der er begået strafbare forhold
  • Indlede en inkassosag, imens sagen behandles af Forbrugerklagenævnet
  • Chikanere skyldner unødigt
    (F.eks. unødigt mange telefonopkald og andre henvendelser)
  • Ikke at undersøge om gælden der inddrives, i det hele taget er gyldig
  • Sende gæld til inkasso, hvis skyldneren er uenig i gældens gyldighed eller størrelse
    (medmindre gælden tydeligvis er gyldig)

Inkassofirmaer skal vise hensynsfuld adfærd

Inkassovirksomheder må ikke lægge mere pres på en skyldner, end hvis en mere hensynsfuld måde ville give samme resultat.

Det er min vurdering, at inkassovirksomheder f.eks. ikke må henvende sig på et tidspunkt, hvor skyldner har frabedt sig kontakt eller udøve inkasso, hvis en skyldner er i gang med at få hjælp til gælden hos en rådgiver.

Inkassovirksomheder skal også udvise diskretion og have respekt for privatlivets fred.

Forebyg konflikter med inkassovirksomheder

De fleste inkassovirksomheder overholder for det meste reglerne og for at undgå ubehageligheder, bør du kontakte dem. Vær ærlig overfor dem og indgå en betalingsaftale med dem eller fortæl dem, at du pt. ikke har penge nok til at betale dem.

Det værste du kan gøre, er at ignorere dem.
Lad dem vide, at du er klar over gælden og hvad din situation er.

Sådan gør du, hvis inkassovirksomheden overskrider grænsen

Hvis du mener, at inkassomedarbejderen eller virksomheden kan have overskredet god inkassoskik, bør du straks klage til politiet.

Inkassofirmaer skal have autorisation af politiet for at drive inkassovirksomhed.
Hvis inkassovirksomheden ikke overholder god inkassoskik, kan de miste deres autorisation.
Derfor er det vigtigt, at du klager, hvis du bliver uretfærdigt behandlet.

Send din klage til:

Administrativt Center Øst i Københavns Vestegns Politi
Administrativt Center Vest i Midt- og Vestjyllands Politi
Klik her for kontaktinformation

Relevante links:
Lov om inkassovirksomhed

Abonnér
Giv besked når

2 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline Feedbacks
View all comments

Hej
Jeg har sjovt nok også problemer med samme firma. de sender brev til mig en gang om md,
jeg sender det retur så kommer der en og ringer på min dør og turer mig med forskellige ting.
jeg siger til pågælden at hun ikke er velkommen. jeg lukker min dør dette resulter i af hun slår på min dør og lover mig at hun nok skal gøre livet sur for mig være sko hun kan da prøve.
Alt dette er fordi de har købet en gamle gæld 20 år gamle, og nu vil de have penge .
der er klaget til politiet men dansk politi får man sjældet hjælp fra,
de får ikke en krone fra mig de har prøvet i et år nu. Og jeg har oplyst dem at de er velkomme til at sende mig i retten men pt. vil de ikke jeg har fortalt dem at jeg har været der før og er ikke bange for retten.
Men vi må se

Det er lidt pudsigt at inkassofirmaet Collectia Finansservice dukker frem igen. Jeg fik en skrivelse fra Collectia den 9. janaur 2017 om at jeg skyldte dem penge og de havde beregnet renter, rykkergebyr og admin.omkost. At deres beregninger ikke passede overens, var de fuldstændig lige glade med, de fremsendt nogle nye fakturaer (ilfg. aftale), så jeg fik 3 forskellige! Endvidere ville de ikke dokumentere kopi af deres rykkerprocedure, renteberegning osv. Deres besvarelser er under alt kritik og deres login til hjemmesiden er fyldt med fejl? Jeg kan kun bekræfte at de har rod i deres sager og bør ses efter i torvene.

{ 2 comments… add one }