≡ Menu

Slip for pengekonflikter i parforhold

Efter at have rådgivet mange par om gæld, ved jeg at penge og pengekampe er en hyppig årsag til konflikter og skilsmisser.

I mange parforhold er det den ene, der sørger for at have styr på økonomien. Jeg hører ofte ”Jeg er ikke så god til tal, så det med økonomien styrer min partner”.

Det lyder måske ganske tilforladeligt, men er en kæmpe fejl!

Begge partnere bør have en stemme til budgettets udformning

Begge partnere bør have en stemme til budgettets udformning

Mænd og kvinder er forskellige

Når det kommer til penge, har mænd tendens til at tage flere chancer og ikke spare op til nødsituationer.

Mænd bruger penge som et succeskriterie og det kan resultere i dårligt selvværd, når økonomien ikke hænger sammen.

Kvinder har tendens til at se penge som et ”tryghedsproblem”. På grund af deres behov for sikkerhed, kan dårlig økonomi give frygt og usikkerhed i hverdagen.

Mænd og kvinder er forskellige i, hvordan de ser penge og det er i høj grad, fordi de oplever problemer og muligheder fra forskellige synsvinkler.

Mænd og kvinder er forskellige og modsætninger tiltrækker hinanden. Der er store chancer for, at den ene af jer er gode til tal (talnørden), og den anden ikke er god til tal.

Men det er ikke det egentlige problem. Problemet er, når talnørden negligerer partnerens behov og denne ikke deltager i prioritering af penge og det månedlige budget.

Parforhold er et partnerskab

Drop at acceptere sætningen “Ja, det ser godt ud, skat.” Begge partnere bør have en stemme til budgettets udformning. Giv feedback, kritik og opmuntring. Arbejd med budgettet sammen hver måned!

Se på budgettet sammen HVER måned

Se på budgettet sammen HVER måned

“Men hvad hvis min ægtefælle ikke vil deltage?” tænker du måske. Det er ikke altid nemt, men med tålmodighed, forståelighed og venlighed, vil din partner til sidst se lyset.

Det giver tryghed at være enig om økonomien og fjerner en masse kilder til konflikter i parforhold.

Sådan kan det gøres

Jeg vil derfor opfordre til, at du snakker med din partner om økonomien og at begge parter deltager i prioriteringen af økonomien HVER måned.

Det kan godt være talnørden, der ordner opstillingen og det tekniske med budgettet, men indholdet og prioriteringen bør i begge deltage aktivt i.

Aftal en aften, hvor talknuseren sætter budgettet op på computeren og den anden laver en god middag. Efter maden sætter i jer i sofaen og ser på budgettet sammen og aftaler hvilke ønsker i har hver især. Gør det i hyggelige omgivelser, så i får en god snak og ser frem til næste “Budgetaften”.

Skriv din mening nedenfor og deltag i debatten!

 
{ 10 kommentarer }
{ 10 kommentarer… add one }
  • Lilian 1. april 2016, 15:56

    Har altid selv rådet over min egen løn. Betaler det halve ind til hus og faste udgifter månedligt.Vi deles om mad og ud at spise-ellers har vi hver vores løn. kunne ikke tænke mig andet. Nu hvor vi efterhånden begge er over 60 kører det stadig fint

  • Marianne nielsen 14. maj 2015, 09:18

    Hej Berthel
    Jeg kan kun sige at du har ret i at man bør sætte tid af til gennemgang af ens budget hver måned men min forlovede siger hele tiden at jeg hjalp ham fra en stor gæld på lige under 100000kr. Han ønsker ikke at deltage i økonomien.
    Men jeg tænker også på at jeg kan få mere sygdom som kan gøre at jeg ikke altid vil kunne ordne økonomien (jeg har lige for halvanden måned siden fået besked om at jeg har blodpropper i mine lunger) så derfor ved vi ko ikke hvad fremtiden byder os.
    Men jeg vil prøve at se om han bliver interesseret i det for vores begges skyld.
    Mvh Marianne

    • Berthel 14. maj 2015, 11:46

      Hej Marianne,
      Jeg håber det lykkes for dig at inddrage ham i budgettet.
      Pøj pøj!

  • Louise 31. oktober 2013, 10:34

    Hej Bertel.
    Først vil jeg lige sige at denne side er og har været min livsline, tak for “hjælpen” både nu og fremover!
    Mit spørgsmål: Min kæreste(nu ekskæreste) har lavet min bil for mig, -han ejer et autoværksted, vores mundtlige aftale var at han bare skulle lave den, og så skulle vi afregne derefter, da jeg havde lagt penge ud for ham, det er selvfølgelig ikke noget der skrevet nogle steder, vi var kærester!

    Men, kort fortalt, gå vi fra hinanden efterfølgende og han er nu gået helt i selvsving, vil ikke afregne, dvs han vil ikke betale det han skylder mig, han vil ikke trække det fra det beløb det har kostet at lave min bil, den debat har så nu kørt i 2 mdr ca.

    Nu har han så valgt at lave en regning på det han har lavet, sendt mig 2 rykkere og jeg har så nu fået et brev fra advokaten om at jeg skal erkende gælden til hans firma, skrive under og returner den, ellers vil jeg komme i RKI osv. Jeg er sur og skuffet, og det undrer mig at det overhovedet kan lade sig gøre, han må jo da undlade at oplyse hans advokat om hvordan det hænger sammen.

    Mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal gribe det an, jeg kan jo ikke bevise vores aftale, jeg kan kun via kort udskrift vise hvad jeg har købt for ham. Har han alle rettigheder nu, fordi han via hans firma har valgt at gøre det på den måde ?

    Det er et lille en-mands firma han har og jeg tror da ikke at han har tænkt sig at forfølge mig uendeligt, men jeg har det ikke godt med det og ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til advokaten, jeg vil jo helst bare have det ud af verden og sige det som det er til advokaten.

    Jeg har sagt til min ekskæreste at jeg på intet tidspunkt har sagt at jeg ikke ville betale, men at jeg jo selvfølgelig også ville have min penge, det drejer sig om 5000 kr han vil have, da vi havde modregnet skulle han så have små 3000-, det har han så ændret efter at vi er gået fra hinanden.

    Som han sagde ordret: “Du betaler bare det jeg vil have, længere er den ikke, jeg gør hvad der passer mig” Altså det er gået fra at være person til person, til firma til person. Håber du kan hjælpe mig lidt på rette vej. Ser frem til at hører fra dig! Beklager den lange kommentar!

    • Berthel 6. november 2013, 09:56

      Hej Louise,
      Tak for spørgsmålet.

      Hvis din ex. vælger at regsitrere dig i RKI og evt. indkalde dig i fogedretten, kan du modsætte dig dette.

      Hos RKI kan du bede dem slette din registrering. Det vil de gøre og efterfølgende vil RKi bede din ex. om tydelig dokumentation på, at du skylder ham pengene.
      Hvis han ikke kan fremskaffe dette, vil din registrering blive slettet.

      Det samme gælder fogedretten. Når du møder i fogedretten, kontakter du dem og modsiger dig gælden.

      De vil også bede om dokumentation fra din ex. Hvis de ikke får en entydig dokumentation, vil fogedretten droppe indkaldelsen.

      Din ex. har så mulighed for at indkalde dig i civil retten, hvor det kan blive afgjort, om du skylder ham pengene eller ej.
      Udfaldet kan jeg ikke spå om.

      Som ham, kan du også selv bruge advokat/ fogedret til at indkræve de penge, du mener, han skylder dig.

      Det bedste ville naturligvis være, at i finder en løsning uden om det retslige system.

  • Lene 7. marts 2013, 08:46

    Hej.
    Min søn var så uheldig at rende ind i en kæreste som formåede at rippe hans konto (kr. 10.000), smadre hans bil (kr. 17.000), reparation af autoværn (kr. 9.000 som er hans selvrisiko) og lokke ham til at købe en tlf i hans navn godt nok som hun har lovet at afdrage på – det er vi så lidt mere spændt på (det er ikke for klogt men han har været totalt blind af forelskelse..). Tlf er der håb for, da vi kan melde den stjålet men de andre beløb, er man da totalt fredet..?
    Han er så ikke den første der er blevet udsat for hendes “tyveri” og bliver nok heller ikke den sidste.

    Hun står i RKI, mor til en lille datter og har to jobs – dog ikke fuldtids stillinger.

    Håber der er et lille håb for at få bare lidt tilbage..

    På forhånd tak..

    • Berthel 7. marts 2013, 08:50

      Hej Lene,
      Hvis han har givet ham lov til at købe ting i hans navn, kan jeg ikke forestille mig, at det kan anmeldes som tyveri.
      Han kan evt. lave et gældsbrev til hende, hvor der står, at hun skylder ham kr. xx,- og satse på, at hun vil underskrive. Så har han i det mindste et stykke papir på gælden.

  • Tanja 25. september 2012, 16:40

    Hej og Tak for de gode raad.

    Hjemme hos os tror jeg vi har fundet den perfekte loesning til pengediskussioner. Vi betaler hver en del af vores indkomst ind i en faelleskonto. Dvs min mand betaler ca 12000 om maaneden og jeg betaler omkring 8000. Denne konto bliver saa brugt til alle faste udgifter samt middage, mad indkoeb, ferier mm. Hvad vi ellers har paa vores konti er vores egne penge og vi blander os ikke i hvordan de bliver brugt. Jeg har proevet at dele alt i tidligere forhold og jeg vil staerkt fraraade det.

  • Anna 28. april 2012, 11:05

    Du skriver virkelig nogle gode og tankevækkende artikler i et humoristisk tonefald og det får sådanne tunge emner til at “glide lettere ned”. I min omgangskreds, der består af normale, veluddannede og dygtige kvinder i 30´erne er der forbløffende mange, der overlader alle økonomiske spørgsmål til manden.

    Der er sågar kvinder, der af egen fri vilje, ikke har adgang til netbank. Det forstår jeg slet ikke. Som kvinde i dag bliver du nødt til at skaffe dig et ordentligt overblik over din løn, skat, opsparing, efterløn, pensionsopsparing osv. Denne blog her vil blive anbefalet næste gang jeg snakker med én af de kvinder…:-)

    • Berthel 29. april 2012, 19:14

      Hej Anna,
      Tak for indlægget. Jeg er helt enig med dig.
      Og mange tak for din kommende anbefaling;)

Skriv en kommentar

Næste artikel:

Forrige artikel: