≡ Menu

Værd at vide om inkasso

At få besøg af en inkasso medarbejder giver nok de fleste en dårlig fornemmelse i maven.

Inkasso

Inkasso medarbejdere har ikke ret til at komme ind i dit hjem

Nok mest fordi at du ikke kender dine og inkasso medarbejderens rettigheder ordentligt og selvfølgelig fordi det minder dig om, at du ikke har betalt dine ydelser til tiden.

Jeg har skrevet denne artikel, så du er godt klædt på, hvis der dumper et brev ind fra et inkassofirma, der varsler besøg på din hjemmeadresse.

Hvis du ikke betaler dine afdrag til tiden, kan kreditor vælge at sende sagen til et inkassofirma.

Hvis gælden sendes til et inkassofirma eller en advokat, skal de klart og tydeligt oplyse dig om, hvilken gæld der er tale om, og på hvis vegne de inddriver gælden.

Firmaet vil typisk prøve at få dig til at erkende gælden og indgå et frivilligt forlig (betalingsaftale). Hvis du stadig ikke betaler og ikke vil anerkende gælden, vil sagen gå videre til fogedretten.

 

Et inkassofirma har i virkeligheden ikke mange rettigheder, men kan kun lave en aftale med dig, hvis du selv ønsker det. De har ikke ret til at komme ind i dit hjem, og du kan afvise overhovedet at ville tale med dem.

Inkasso

Du er ikke forpligtet til at tale med en inkassomedarbejder

Grunden til, at kreditor sender sagen videre til et inkassofirma, er som oftest, at inkassofirmaet har tilknyttet en advokat, der kan tage sagen videre til fogedretten.

Personlig kontakt og rettigheder

Før et inkassofirma tager personlig kontakt til dig, skal du have et brev. Brevet skal indeholde:

  • Dokumentation for din gæld
  • En dato på, hvornår du senest skal betale gælden. Fristen skal være på mindst 10 dage, fra brevet er sendt
  • Hvor og hvornår besøget vil finde sted
  • Inkassovirksomhedens adresse og telefonnummer

Det er kun, hvis du ikke har betalt, og fristen er udløbet, at inkassofirmaet må kontakte dig personligt.

Hvis du ikke er hjemme, når inkasso medarbejderen kommer, har du ikke krav på et brev, inden du får besøg næste gang.

Inkasso medarbejderne må kun besøge dig hjemme og ikke f.eks. på din arbejdsplads eller andre steder.

Inkasso medarbejderen skal vise legitimationskort, som er udstedt af Rigspolitiet. Du har ret til at afvise at tale med inkasso medarbejderen.

Tips om inkasso

Hvis du modtager et brev fra et inkassofirma med henblik på besøg, bør du skrive til dem. Afvis besøget pr. brev og meddel, at du vender tilbage med gældsoversigt og budgetskema. Husk at skrive dato på, hvornår du senest vender tilbage til dem.

Bed dem sende gældsdokumenterne til dig, hvorefter du kan underskrive, at du vedkender dig gælden. På den måde kan du måske undgå mødet i fogedretten og de udgifter, der er forbundet med det.

Hvis du ikke kan betale en månedlig ydelse, så oplys dem om det. Når du selv kontakter inkassofirmaet og viser ansvar og interesse, vil de måske droppe besøget, da deres formål kan opfyldes alene ved, at du vedkender dig gælden.

Lav aldrig en betalingsaftale ved personlig besøg af en inkassomedarbejder. De vil prøve at overtale dig, men din økonomi skal ikke styres af dårlig samvittighed eller en overtalende inkasso medarbejder.

Hvis der er plads til at betale månedlige ydelser, bør du sige til inkasso medarbejderen, at du vil se din økonomi igennem og kontakte dem, når du selv og alene har overvejet og besluttet, hvad der er plads til i din økonomi.

Der findes brodne kar i inkassofirmaer, der måske vil forsøge at presse dig til at lave en aftale. De skal overholde ”god inkassoskik” og kan miste deres ret til at drive inkassofirma, hvis de ikke overholder det.

Det vil sige, at de ikke må presse dig unødvendigt og skal i det hele taget opføre sig ordentligt og respektere dig og dit privatliv.

Hvis du på nogen måde føler dig chikaneret, bør du straks kontakte politiet og anmelde inkassobureauet.

Hvis du ikke kan overskue din gæld

Hvis din gæld er på vej til inkasso, er det på tide at du får styr på din gæld!
Hvis du ikke selv kan overskue din økonomiske situation bør du kontakte en gældsrådgiver nu.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Har du spørgsmål eller kommentarer om inkasso, så skriv nedenfor!

Comments on this entry are closed.

  • Madsen 9. april 2013, 11:06

    Jeg syntes det er en god hjemmeside med mange oplysninger. Men jeg syntes det er meget ærgeligt at inkassokonsulenterne generalt bliver omtalt som manipulerende og med negative undertoner. Jeg syntes det er et meget firkantet synspunkt. Man skal jo tænke på at inkassomedarbejdere også er mennesker med familier og de passer bare deres arbejde og ikke alle inkassokonsulenter er manipulerende. Deres job er jo faktisk, også at hjælpe den person der har gælden og komme med råd, til hvordan sagen kan løses på den bedste måde for alle parter. Og hvis der kan findes en løsning så skyldner undgår fogderetten, og stadig kan få økonomien til at hænge sammen, så er det vel at fortrække.

    • Berthel 11. april 2013, 11:56

      Hej Madsen,
      Tak for kommentaren og jeg er enig med dig.

      Så længe de opfører sig anstændigt har jeg intet imod inkassomedarbejdere.

  • Gerhard Westphal 17. marts 2013, 12:39

    Jeg har bedt NORDAX om nedsættelse af mine mdl. beløb – de afviser indtil videre
    at acceptere mine finansielle muligheder.
    Jeg modtager så denne mail:
    “Vi skal snart have en aftale på plads. Vi har prøvet at få kontakt med dig flere gange uden held. Ring til os på mandag så vi kan få afklaring på din sag. Lad være med at sende en mail. Det er vigtigt at du får alle nødvendige informationer og dette tager vi pr. telefon.
    Med venlig hilsen
    NORDAX
    Martin – Betalingsafdeling

    som jeg ikke er tilhænger af – idet jeg foretrækker skriftlig kommunikation.
    Hvad kan være deres “agenda” ved at foretrække telefonisk kontakt ?

    mvh

    Gerhard Westphal

    • Berthel 19. marts 2013, 09:16

      Hej Gerhard,
      Det er svært at sige, men for mange er det nemmere at “overtale” nogen, hvis man taler med dem personligt. Det er meget nemmere at manipulere nogen med tale end med skrift.
      Men måske er deres agenda en helt anden.

      Hvis du taler med dem, vil jeg anbefale, at du beder dem bekræfte aftalen skriftligt.

  • steven 15. marts 2013, 10:45

    hej hvor kan jeg tjekke om jeg står i inkasso

  • Mikkel Jürs 10. marts 2013, 14:22

    Kære Berthel,
    Jeg har en lidt grim sag hos et inkassofirma som drejer sig om sølle beløb 2751.11 kroner.

    Det handler om et påkrav fra forrige udlejer. Jeg kontaktede vores ejendomsadministrator d. 3 april 2012 med at spørgsmål omkring slutregningen, da jeg mente at der manglede cirka 1100 kroner fra en varmerestance.

    Denne henvendelse valgte han ikke at vende tilbage med, og vi modtog et inkassokrav fra Ret og Råd d. 20-12-2012 (modtaget 21-12-2012), hvori at vi har 10 dage til at indbetale beløbet. Problemet med dette er reelt, at jeg har ikke mulighed for at kontakte Lejernes LO, Københavns Retshjælp eller Inkassofirmaet selv, da de alle var på ferie til 04-01-2013.

    Jeg gør selvfølgelig skriftlig indsigelse med det samme, rekommanderet og alm. post – og har efterfølgende haft en lang dialog med inkassofirmaet omkring lige præcis denne varmerestance. d. 19-02-2013, over 10 måneder senere, for jeg indblik i sagen, og finder ud af at pga. de har lavet en fejl i vores tre sidste huslejeregninger, er varmeregningen blevet en del af slutregningen – dog er denne usynlig for det blotte øje – da det kræver et større indblik i regnskab end jeg har. Og jeg har derfor også erkendt det skyldige beløb og indbetalt dette.

    Jeg har fra start af gjort indsigelser mod inkassoomkostningerne, da det ikke er mig der har begået fejlen i denne sag, og da ingen af reglerne for indberetning til inkasso er overholdt, mener jeg ikke at inkassoomkostningerne kan være mit ansvar at indbetale.

    Inkassofirmaet vil dog ikke lukke sagen endegyldigt fordi “[…] det kan være klienten gør yderligere krav imod Dem”, hvilket hun i en telefonsamtale, hentyder til er at de vil prøve at få inkassoomkostningerne indkrævet efterfølgende.

    Er der en måde hvorpå at jeg kan få lukket denne sag, ved at klage til en instans? Da jeg mener det er urimelig pression at jeg skal have denne sag over hovedet, og vente på at de gør krav mod mig igen. Jeg har i forvejen brugt noget der svare til 100 timer på denne sag over de sidste 1½ år.

    Med venlig hilsen
    Mikkel

    • Berthel 12. marts 2013, 17:45

      Hej Mikkel,
      Tak for spørgsmålet.
      Jeg kan ikke umiddelbart give dig et svar, da din situation er kompleks.

      Jeg vil dog anbefale, at du klager.
      Overtrædelse af Lov om Inkassovirksomhed er en politisag – anmeldelse kan enten ske til dit lokale politi eller direkte til Rigspolitiet.

      • Mikkel Jürs 19. juni 2013, 09:48

        Hej Berthel,
        Bare lige en lille update, efter at have politianmeldt Ret & Råd Hvidovre, og skrevet en redegørende email til forrige udlejer og Ret & Råd Hvidovre omkring forløbet, hvor jeg tydeligt påpeger alle lovovertrædelser der er foregået i sagen, fik jeg en bekræftelse på at forrige udlejer havde bedt Ret & Råd Hvidovre om at lukke sagen og at de betalte inkassoomkostningerne. Rigspolitiet kunne dog ikke hjælpe mig, men sendte sagen videre til advokatnævnet, hvor jeg har en klagesag liggende mod Ret & Råd Hvidovre.

        Mange tak for din hjælp :-)

        Hilsen Mikkel Jürs

        • Mikkel 22. januar 2014, 02:12

          Og sagen er officielt vundet, 10.000 kroner i bøde til Ret og Råd Hvidovre.

          • Berthel 22. januar 2014, 15:20

            Hej Mikkel,
            Godt gået!

  • Troels 28. februar 2013, 11:03

    Hej Berthel

    Hvordan er reglerne for kreditors telefoniske kontakt til debitor, hvis der er nogen? Det drejer sig om min kæreste, som har noget gæld hos et kreditkortselskab, hvor hun har meddelt at hun pt. ikke kan afdrage grundet personlige årsager.
    De bliver imidlertid ved med at ringe et sted mellem 3 og 15 gange hver dag, hvor det er en computerstemme der er i den anden ende, som beder hende kontakte dem. Må de virkelig ringe så meget hver dag?

    • Berthel 1. marts 2013, 08:37

      Hej Troels,
      Tak for spørgsmålet.
      Der findes ikke nogle spcifikke regler om, hvor mange gange de må ringe. Inkassovirksomheder skal dog udøve “god inkassoskik” – metoder, der udsætter nogen for urimelig pression, skade eller ulempe er ikke god skik.

      Som du beskriver det, er jeg under ingen omstændigheder i tvivl. Det er ikke god inkassoskik og jeg vil anbefale at du klager med det samme.
      Du skal klage til dit lokale politi eller til Rigspolitiet.

  • Christina 22. februar 2013, 11:16

    Hej, jeg håber der er nogen der kan vejlede mig i en atypisk sag omaftale/betaling/inkasso. For næsten 3 år siden lavede vi en aftale med en ven (S) af familien som er tømmrer om at han skulle sætte skillevægge op hos os. Vi havde ikke penge til at betale for arbejdet så aftalen var at han og hans familie til gengæld for hjælpen skulle med os på ferie og at han ikke skulle betale for opholdet. Min mand arbejder i rejsebranchen og skal oftest ikke betale for ophold så det ville være en win-win for begge parter. Min mand lægger mange timers arbejde i at få skruet en rigtig god og meget billig ferie sammen. Efter arbejdet er udført kommer S i pengemangel og vil ændre aftalen til at vi skal betale ham. Det kan og vil vi ikke men står ved vores aftale om en ferie. Nu har han via advokat sendt os en faktura med trussel om inkasso. Hvad er vores rettigheder? På forhånd tak:-)

    • Berthel 22. februar 2013, 11:29

      Hej Christina,
      Tak for spørgsmålet.
      Jeres ven skal kunne dokumentere, at i har bestilt arbejde for xx kr. Uden denne dokumentation kan han ikke bruge rettens vej til at få pengene.

      Hvis i alligevel bliver kontakter af advokat/ inkasso virksomheder, skal i gøre opmærksom på, at kravet ikke er gyldigt pga. den “byttehandel” i lavede.

      Hvis i bliver indkaldt i fogedretten, skal i kontakte fogedretten og sige, at i ikke anderkender gælden. Så vil fogedretten afvise advokatens indkaldelse.

      Jeres tidligere ven og advokat kan kun håbe på at få pengene ved at indkalde jer i cicil retten. Denne ret vil afgøre, om i skylder pengene eller ej.

      Hvis ikke, er i gået fri. Hvis i dømmes til at skylde pengene, kan i derefter blive indkaldt i fogedretten.

  • Tore 22. januar 2013, 21:09

    Hej Berthel

    d. 29. juni havde jeg bilen på værksted. Regningen sagde de, at de ville sende. Jeg ventede på regningen, og syntes efterhånden at det trak ud. Så har jeg glemt alt om den.

    I eftermiddag kom en inkassomedarbejder på døren og talte med min kæreste – jeg var på arbejde. Hun sagde, at der var flere sager på mig, og at jeg er en dårlig betaler. Hun fortale, at det drejer sig om en ubetalt værkstedsregning, hun har sendt 5 breve, og flere gange forsægt at træffe os på adressen. Hun gik med uforrettet sag, uden at have legitimeret sig, og hendes “visitkort” var et fornavn og et telefonnummer på en post-it.

    Jeg har ikke fået nogen faktura fra værkstedet, ingen rykkere, ingen inkassovarsel, ingen påkrav eller noget. Jeg kan dog se på min telefon, at et ukendt nummer har ringet mange gange, og 2 gange i sidste uge er der ringet fra samme nummer som fra post-it’en.

    Hvordan skal jeg stille mig overfor dette? Det ligner fup og fidus, men inkassofirmaet er jo ikke ansvarlig for at jeg modtager de breve de sender. Jeg vil gerne betale min værkstedsregning, men jeg har faktisk ikke haft mulighed for det – og jeg har stadig ikke set noget indbetalingskort. Medarbejderen kommer i morgen aften for at lave en aftale om tilbagebetaling.

    Jeg har altid været en god betaler, og aldrig haft restancer. Jeg har også pengene til at betale hele regningen ud af verden, ingen problem med det. Men jeg har et stort problem med at betale inkassogebyr, når jeg ikke har fået hverken faktura, rykkere, varsel eller noget anden hverken fra værkstedet eller inkassofirmaet.

    Har jeg overhovedet nogen form for retssikkerhed i dette?

    Venlig hilsen Tore

    • Berthel 23. januar 2013, 09:46

      Hej Tore,
      Tak for dit spørgsmål.
      Dette emne ligger lidt uden for mit område, så jeg vil anbefale, at du ringer til Forbrugerrådet eller spørger på forbrug.dk.

      Spørgsmålet er, hvordan du og kreditor står, når i ikke er enige om, hvorvidt du har modtaget en regning eller ej.

  • Allan 9. januar 2013, 16:25

    Hej Berthel.

    Jeg har en betalningsaftale med inkasso firma, og har lige fået brev om at de vil sætte ydelsen op, men kun hvis jeg ikke regere på brevet. hvis jeg ikke vil hæve ydelsen, vil de forlange lønseddel/budget/årsopgørelse, er det noget som jeg er tvunget til at oplyse dem om?
    mvh. Allan

    • Berthel 9. januar 2013, 21:06

      Hej Allan,
      Tak for spørgsmålet.
      Inkassofirmaet kan ikke uden videre bare sætte ydelsen op, hvis i har lavet en fast aftale. For en sikkerheds skyld vil jeg anbefale, at du ser aftale dokumentet igennem.

      Et inkassofirma kan ikke kræve at se lønsedler, budget, årsopgørelse eller andre personlige dokumenter/ oplysninger.

      Jeg plejer dog at anbefale, at man er åben om sin økonomi og derfor gerne deler disse oplysninger. Et godt samarbejde med tillid er oftest den bedste vej til et godt samarbejde.

      Men rent juridisk har de ikke krav på at få oplyst noget.

  • Michael 3. januar 2013, 21:08

    Hej. Tak for god oplysende hjemmeside. jeg har et spørgsmål. Jeg har været hos en tandteknikker til en gratis konsultation mhp oprettelse af en krone. jeg meldte afbud en gang og kom til en konsultation. Efterfølgende besluttede jeg ikke at bruge dem alligevel. Jeg har aldrig været deres kunde.
    Efter det fik jeg er regning for at udeblive fra en konsultation (206 kr). Jeg meddelte dem at jeg ikke kan se en grund til at betale denne regning. De har sendt rykkere og info at sagen vil blive overdraget til til Inkasso. Jeg har nu fået et brev fra Intrim Justitia med tilbud om at betale (det blev nu ca 935 kr). Jeg har ringet til dem og de foreslog at jeg skriver til dem og forklrarer hvorfor jeg ikke mener jeg skal betale og at sagen vil gå til retten hvis jeg ikke betaler.
    Mine spørgsmål:
    1. Hvem er Intrim Justitia og hvad er deres rettigheder?
    2. Hvordan beviser jeg min ret?
    3. De skriver “din sag er overdraget inkasso”, men i RKI registeret er der ikke noget registreret på mig.
    4. Hvad vil I anbefale – proncipielt mener jeg ikke at jeg skylder dem noget,
    5. Jeg læste et sted at hvis der er stridighed om sagen såmå sagen ikke til inkasso – men jeg har ikke anerkendt at jeg skylder dem noget.

    På forhånd tak for hjælpen

    • Berthel 8. januar 2013, 08:46

      Hej Michael,
      Tak for dine spørgsmål. Jeg vil besvare dem i punkter.
      1) Intrum Justitia er en inkassovirksomhed, som tandtekniken har hyret til at inddrive gælden.
      2) Det er ikke dig, der skal bevise din ret. Det er tandteknikeren/ inkassovirksomheden, der skal bevise, at du skylder dem penge.
      3) Din sag kan godt være overdraget til en inkassovirksomhed, uden at du bliver registreret i RKI.
      4) Hvis du ikke mener at skylde dem noget, skal du gøre dem opmærksom på det. Du kan skrive til dem, at du ikke anderkender denne gæld. Hvis du bliver registeret i RKI eller kaldt i fogedretten, skal du afvise, at du skylder penge.
      5) Hvis ikke tandteknikeren eller inkassofirmaet kan bevise, at du skylder dem penge bliver de nødt til at køre en civil retssag, der skal afgøre, om du skylder dem penge eller ej.

  • Pia 24. november 2012, 10:53

    Hej Igen,

    Takker mange gange for dit svar og ved disse informtationer og ligende du har indlagt her på sitet hjælper det mig til at lave en planlægning, hvor jeg først og fremmest vil for sørge for at have aftaler med skat på plads- være mere klar og overvågen omkring disse.

    Det har været uoverskueligt gennem de sidste år og jeg havde nok mistet overblikket omkring situation med den lave indkomst og med også andre kreditorers krav oveni – men så vidt jeg kan forstå, er det det offentlige der har de største beføjelser til at indrive gæld, så det er dem jeg i første omgang må priotere at lave aftaler med.

    Så jeg håber at en mere klar kommunikation og præcition og udspecificering også mht. til min jobsituation og vil kunne give skat en belysning af denne og de penge det offentlige trods alt sparer hver måned ved mit konstant opsøgende arbejde omkring at skaffe/booke jobs(som jeg er afhænging af at køre til da er sanger og transporterer sanganlæg i bilen) indtil det lykkes at finde mere fast arbejde (Herudover ekspanderes mulighederne jo også for at udvidde netværker og få større og flere jobs) – så jeg håber bare de kan se ideen i at jeg kan beholde den brugte bil,

    Suk .. ja jeg håber det bedste og fortsætter det opsøgende arbejde :-)