≡ Menu

Udlæg i bil – Kan jeg beholde den?

Udlæg i bil

Bilen er for mange et nødvendigt transportmiddel og derfor er det vigtigt at kende konsekvenserne af udlæg i bil

Hvad sker der, hvis kreditor tager udlæg i din bil og kan kreditor kræve den solgt på tvangsauktion?

Udlæg i bil

Hvis du skylder penge, og du ikke betaler, kan kreditor bede fogedretten om at hjælpe med at indkræve pengene. Hvis du ikke kan betale, kan fogedretten foretage udlæg i et eller flere af dine aktiver. Herunder din bil.

Udlæg i din bil betyder, at hvis du sælger bilen, skal de kreditorer med udlæg have pengene.

Alle typer kreditorer kan tage udlæg i din bil, hvis du ikke har overholdt din betalingsaftale med dem. Det kan f.eks. være din bank, finansieringsselskab, tandlæge, håndværker, dit bilværksted osv.

Kreditor kan normalt altid tage udlæg i bil, medmindre der er tale om helt særlige omstændigheder.

Eksempler på “særlige omstændigheder“:
En handicapbil, hvis sygdom eller handicap forhindrer dig i at transportere dig eller dine børn rundt på andre måder. En bil er også beskyttet mod udlæg, hvis du har købt den for penge fra en kreditorbeskyttet konto

Tvangsauktion af bil

Normalt er din bil ”fredet” fra tvangsauktion, hvis bilen er:

  • købt på afbetaling med ejendomsforbehold og du stadigt betaler til bilen*
  • købt for penge, du har lånt f.eks. banken og banken har pant i bilen
  • nødvendig for passe dit arbejde
  • nødvendig pga. sygdom eller handicap (du eller dine børn)
  • købt med penge fra en kreditorbeskyttet konto (penge fra erstatning)

* ved ejendomsforbehold har kreditor mulighed for at indfri lånet hos 1. prioriteten (der, hvor penge til bilen er lånt) og derefter begære bilen på tvangsauktion.
Det kan kun betale sig for kreditor, hvis bilens værdi er højere end restgælden.

Læs mere om de forskellige punkter nedenfor.

Tvangsauktion –  kreditor kan bede om fogedrettens hjælp til at tvangssælge f.eks. din bil på auktion og dermed få de penge, som auktionen indbringer

Hvis din bil er købt på afbetaling med ejendomsforbehold

Hvis du har købt en bil på afbetaling med ejendomsforbehold eller pant, og du stadigt betaler til bilen, er bilen normalt ”fredet” fra tvangsauktion.

Biler, hvor denne regel er gældende skal som hovedregel overholde følgende:

  • Du skal have betalt en udbetaling på min. 20 % af bilens kontantpris inden udlevering af bilen
  • I købekontrakten skal det tydeligt fremgå, at bilen er ”købt med ejendomsforbehold”
  • Lånet skal være finansieret igennem et finansieringsselskab

Bemærk! Hvis du ikke overholder betalinger til den kreditor, der har lånt dig penge til bilen, kan de bede fogedretten om hjælp til at få bilen tilbage.

Hvis din bil er købt for penge, du har lånt f.eks. banken og banken har pant i bilen

Hvis du har lånt penge i banken eller hos andre kreditorer og de har pant i bilen, er bilen normalt også fredet fra tvangsauktion.

Bemærk! Hvis du ikke overholder betalinger til den kreditor, der har lånt dig penge til bilen, kan de bede fogedretten om hjælp til at få bilen tilbage.

Hvis din bil er nødvendig for at passe dit arbejde

Hvis fogeden vurderer, at din bil er nødvendig for at kunne passe dit arbejde, kan den blive ”fredet” fra tvangsauktion.

Eksempler:

  • Du er kørende sælger, konsulent eller lignende
  • Dine arbejdstider ligger uden for den tid, hvor offentlig trafik er tilgængelig
  • Din adgang til offentlig transport er meget begrænset og ville tage urimeligt lang tid
    I nogle dele af Danmark kan der være langt til offentlig transport

Hvis din bil er nødvendig pga. sygdom eller handicap (du eller dine børn)

Loven beskytter personer eller disses børn, der pga. sygdom eller ”legemlige mangler” ikke kan bruge andre transportmuligheder.

Retsplejeloven § 515, Stk. 2.
Udlæg kan ikke foretages i hjælpemidler, som er nødvendige på grund af legemlige mangler eller sygdom.

Det kunne f.eks. være en handicapbil, som normalt er ”fredet” for udlæg og tvangsauktion.

I nogle tilfælde kan bilen også fredes, hvis den er nødvendig pga. dit barns fysiske/ psykiske sygdom eller handicap.

Undtagelser fra reglerne

Selv om alle de nævnte punkter overholdes, er det dog ikke sikkert, at din bil bliver fredet fra udlæg eller tvangsauktion. Alle situationer vurderes individuelt.

Hvis din bil f.eks. er meget værdifuld, kan det vurderes, at du skal sælge bilen og købe en anden ”fornuftig” bil, der kan opfylde dine behov inden for rimelighedens grænser.

Så hvis du f.eks. er kørende sælger, vil det næppe blive accepteret, at du kører rundt i en Ferrari.

Loven er formuleret i generelle vendinger og det er fogeden, der suverænt vurderer og har det sidste ord i første omgang. Hvis du er utilfreds med beslutningen, har du mulighed for at klage.

 
{ 49 kommentarer }
{ 49 kommentarer… add one }
  • Jan 13. november 2017, 11:20

    Hej Berthel

    Jeg var for 4 år siden i fogedretten, og her blev der taget udlæg i min bil. Jeg har altid betalt på bilen, og jeg har også holdt mine afdrag til de 2 virksomheder der har udlæg i den. Bilen er nu snart betalt ud, og jeg har tænkt mig at lade den skrotte, da den ikke kan mere. Men hvad gør jeg rent praktisk, er det prio 1 jeg skal kontakte og fortælle om min plan eller er det både prio 1 og 2 der skal godkende det, og skal de dele de 2500 skrotpræmien indbringer. Jeg vil bare gerne af med bilen

    • Berthel Lehmann 13. november 2017, 14:52

      Hej Jan
      Jeg vil anbefale, at du kontakter kreditorerne og laver en aftale med dem om, hvordan du overfører evt. skrotpræmie til dem.

  • Else hansen 19. oktober 2017, 14:04

    Hvis jeg skal i retten til udlægs møde, vil de så tage min bil som er max 8000 værd hvilket er en 3 del af det skyldige beløb????

    • Berthel Lehmann 23. oktober 2017, 13:58

      Hej Else
      Ja, kreditor har mulighed for at tage udlæg i din bil.
      Hvis fogeden vurderer, at bilen er nødvendig for at du kan opretholde dit arbejde eller har brug for bilen pga. andet, kan fogeden dog forhindre et tvangssalg.

  • Anette 17. oktober 2017, 21:23

    Jeg har en leasingaftale på en bil som udløber om ca. 3 år. Det er leasingselskabet der ejer den. Den er leaset for 3 måneder siden. Kan kreditor eller fogeden kræve at jeg opsiger aftalen før tid, selvom jeg først kan opsige den (hæfter for den) efter 12 måneder og ikke får værdien i den. Den kommer ikke ind under reglen om nødvendighed.

    • Berthel Lehmann 23. oktober 2017, 13:51

      Hej Anette
      Kreditor kan ikke kræve, at du opsiger en leasingaftale.
      Hvis du samtidigt “opsparer” penge ved leasing, kan de måske tage udlæg i disse penge, så de får dem udbetalt når leasingaftalen udløber.

  • Kim 31. august 2017, 08:30

    Er der en nedre grænse for at gøre indlæg eller kræve tvangsaktion af en bil. Min bil er vurderet til en værdi af 7-8000 kr af en forhandler. Den er købt kontant, jeg skylder ikke i den. Hvis ikke jeg har mulighed for at indgå en betalingsaftale i fogedretten, tager de så bilen?

    • Berthel Lehmann 7. september 2017, 13:36

      Hej Kim
      Nej, der er ikke en nedre grænse.
      Det er op til kreditor, om de vil acceptere det forslag om afbetaling, som du tilbyder.

  • Lars Jensen 22. august 2017, 19:35

    Hej

    Jeg har en bil der er blevet for dyr at ha omkostningsmæssigt ift indtægt. Jeg har banklån hvor bank står som 1 prioritet med pantebrev, og to kreditore har lavet udlæg i bilen. Jeg kan ikke få hele beløbet dækket til banken ved salg, og der bliver intet til overs til kreditore. Hvad skal jeg gøre mht salg. Jeg vil af med bilen, og pengene går til banken. Men hvad med kreditore, skal jeg sige til dem at bilen er for dyr i drift for mig og at bilen sælges med pengene til banken, og der vil ikke være overskud til dem? Kan de stadig modsætte sig det, eller kan de flytte deres udlæg til min andels bolig?
    Mvh
    Lars

  • Kim 9. august 2017, 22:29

    Hvis bilen er købt med normal 20% udbetaling, og bilen et for 200000kr, og bilen er mindre værdi en det skylder hvis bilen blev solgt på tvang aktion, er bilen frede af tvang aktion

    • Berthel Lehmann 21. august 2017, 10:41

      Hej Kim,
      Ja, det er den, medmindre du ikke har overholdt betaling til det firma, der har lånt dig penge til bilen.

      • Hanne 23. august 2017, 20:08

        Det forstår jeg ikke. Min er røget på tvang selvom den har overholdt de retningslinier, du beskriver. Banken (1. udlægshaver) har godkendt at jeg sælger til forhandler fordi jeg har overholdt mine afdrag. Men kreditor (2. udlægshaver, som har begærdet bilen tvangssolgt), som ikke får en krone ud af salget har fastholdt salg via tvangsauktion!! Så nu er den afleveret hos fogeden på trods af, at banken har modsat sig fornuften i salget…

        • Berthel Lehmann 7. september 2017, 13:27

          Hej Hanne
          Hvis 1. udlægshaver godkender et salg, selv om du stadigt skylder dem penge kan en anden kreditor begære den solgt. Det er dog usædvanligt og 1 udlægshaver mister sit pant. Det giver derfor ikke mening.

  • Kim Nielsen 16. juli 2017, 14:09

    Hej.
    Hvis der er gjort udlæg i ens bil, og man sælger den, skal man da selv informere kreditor om at der ikke er overskydende penge til dem.

    • Berthel Lehmann 18. juli 2017, 10:32

      Hej Kim,
      Hvis du sælger en bil med udlæg i, fortsætter udlægget til den nye ejer.
      Det vil sige, at udlægshaver muligvis kan kræve bilen solgt på tvangsauktion, selvom bilen har en ny ejer.
      Med andre ord, skal du have kreditors accept på, at bilen sælges og købesummen skal køber sætte ind på kreditors konto.

  • Brøkpensionist 3. juli 2017, 07:15

    Hej ! Vi har manger (brøkpensionister ) Brøk førtidspension er under bistanshjæp niveauer. .
    Hver er reglerne hvis men skulder penger i banken og finansere selskaber !???

    • Berthel Lehmann 3. juli 2017, 08:24

      Vedr. udlæg, er reglerne de samme for alle.

  • lotte nielsn 20. juni 2017, 19:29

    hej
    skriver ang jeg lige har været i fogden og dette selskab jeg skyldte penge … tog udlæg i en bil jeg købte med en exs kæreste for 3 år siden ,,,,, tog et billån, han har bilen og betaler fast afdrag på den… men jeg står desværre også på papierne ….hva gør jeg

    venlig hilsen Lotte nielsen

    • Berthel Lehmann 27. juni 2017, 14:29

      Hej Lotte,
      Hvis du står som ejer af en bil, kan de tage udlæg i bilen.
      Det kan du ikke ændre på.

  • Daniel 8. juni 2017, 02:31

    Hej.
    Jeg købte en renault bil tilbage i september, via finansering. Men pga. økonomiske ændringer, har jeg ikke kunnet betale min månedelige ydelse for bilen, som jeg også havde oplyst. Der blev så lavet en aftale (mundtligt) om at jeg bare skulle begynde at betale det jeg kunne om måneden, og så ville de efter august kontakte mig igen. Jeg har så ikke betalt for min bil i 3 måneder. Så nu er jeg blevet kontaktet af Dansk konsulent, som kræver at jeg betaler restancen, ellers vil jeg miste min bil i næste uge. Jeg vil gerne høre dit råd.

Drop svar

Skriv en kommentar