≡ Menu

Inkassofirma: Kontakten er det vigtigste

Jeg har inviteret Torben Stohn fra Advokaternes Inkasso Service til at skrive om, hvad der er vigtigt, når man bliver kontaktet af et inkassofirma.Inkassofirma

Hvordan skal skyldner forholde sig, når et inkassofirma tager kontakt?

Langt de fleste inkassofirmaer er ude på at finde en løsning, som også skyldner kan leve med.

Som udgangspunkt skal skyldner derfor betragte henvendelsen som en mulighed for at få løst sagen på bedst mulig måde for alle parter.

Besvar henvendelser fra et inkassofirma

Det er først og fremmest afgørende, at skyldner besvarer henvendelserne fra inkassofirmaet, uanset, hvor uoverskuelig gælden synes at være.

Hvis ikke henvendelser besvares, bliver kreditor nervøs, og inkasso advokaten er tvunget til at indbringe sagen for fogedretten. Dette påfører skyldner yderligere omkostninger.

Hvis skyldner er indstillet på en løsning, er det sjældent, at sagen ender i fogedretten.

Afdragsordning

Hvis ikke inkassofirmaet selv spørger om muligheden for at indgå en afdragsordning, kan skyldner være proaktiv og spørge, om kreditor kan være indstillet på, at gælden betales tilbage i afdrag.

Når afdragsordning udformes, skal der tages hensyn til, hvor meget skyldner realistisk set kan betale hver måned. Det er her at virksomheder som Budgethuset kan være en hjælp for skyldner.

Det er i ingen af parternes interesse at indgå en afdragsordning, som skyldner ikke kan overholde. For kreditor er små afdrag bedre end ingen afdrag.

[adrotate group=”31″]

Stop for renter, gebyrer og omkostninger

I forbindelse med indgåelse af en afdragsordning, er det ofte muligt at indgå en aftale med et inkassofirma.

Aftalen kan f.eks. være, at der ikke tilskrives yderligere renter, gebyrer og omkostninger i den periode, gælden afdrages.

Undgå møde i fogedretten

Hvis skyldner har mulighed for det, bør det være forsøgt at indgå en afdragsordning. I modsat fald risikerer skyldner at betale flere omkostninger til sagsbehandlingen.

Hvis skyldner betaler regningen eller indgår en afdragsordning (som overholdes), kan skyldner undgå, at sagen ender i retten, og det er i alle parternes interesse.

Hvornår kan man blive sendt til inkasso?

Uanset om inkassofirmaet som udgangspunkt er indstillet på at finde en løsning, når de kontakter skyldner, er det altid en fordel for skyldner at kende til reglerne, så der ikke opstår pludselige overraskelser.

Som hovedregel skal skyldner modtage mindst en rykker, hvori der varsles inkasso med en frist på mindst 10 dage. Efter de 10 dage kan kreditor vælge at overgive sagen til inkasso.

Når inkassofirmaet har modtaget sagen, sendes endnu en rykker (inkassobrev), hvor det oplyses, at sagen nu er overgået til inkasso.

Konsekvenser for virksomheder, når regningen ikke betales

I mit daglige arbejde som ansvarlig for Advokaternes Inkasso Service hjælper jeg virksomheder (kreditorer) med at indkræve fakturaer, som ikke er betalt til tiden.

Når kunder trækker betalingen i langdrag, kan det være medvirkende til, at virksomheder i yderste konsekvens må lukke.

Ubetalte fakturaer er især dræbende for små virksomheder i en tid, hvor bankerne holder tilbage med den nødvendige finansiering.

Artiklens forfatterTorben Stohn

Artiklen er skrevet af Torben Stohn, der er uddannet jurist fra Københavns Universitet.

Torben er ansvarlig for Advokaternes Inkasso Service, der hjælper virksomheder med at inddrive gæld hos kunder.

Abonnér
Giv besked når

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
{ 0 comments… add one }