≡ Menu

Danmarks værste banker – kåret af 39.000 kunder

Danmarks værste bankerOver 39.000 bankkunder er blevet spurgt og Danmarks værste og bedste banker er blevet kåret.

Tallene er uddrag fra en uvildig undersøgelse, lavet af det anerkendte konsulenthus, Voxmeter.

Bankkunder er i løbet af 2016 blevet bedt om at vurdere deres egen bank og Danmarks 20 største banker er med i undersøgelsen.

Denne undersøgelse af banker er den mest interessante, da den bl.a. fokuserer på:

  • kundeklager over dårlige oplevelser
  • fair prispolitik og gennemsigtige priser
  • rådgivning til en bedre økonomi
  • om rådgivere fokuserer for meget på salg

Sådan måles bankerne

Bankernes karakterer måles i en såkaldt ”CEM-score”, hvor den højest mulige score er 11.000. Denne score udregnes på baggrund af flere områder, som bankkunderne er blevet spurgt om.

Nedenfor kan du læse om vindere og tabere overordnet og resultater i de forskellige kategorier.

De værste og bedste banker – overordnet

Danmarks værste bank er BankNordik og Danmarks bedste bank er Arbejdernes Landsbank.

De bedste banker
1) Arbejdernes Landsbank
2) Ringkjøbing Landbobank
3) Nordjyske Bank
4) Sparekassen Vendsyssel
5) Handelsbanken
6) Jyske Bank
7) Sparekassen Kronjylland
8) Sparekassen Thy
9) Spar Nord Bank
10) Lån & Spar Bank
11) Jutlander Bank
12) Sparekassen Sjælland
13) Sydbank
14) Vestjysk Bank
15) Den Jyske Sparekasse
16) Nykredit Bank
17) Danske Bank
18) Andelskassen
19) Nordea
20) BankNordik
CEM score
7.634
7.310
7.130
7.051
6.983
6.949
6.879
6.794
6.724
6.548
6.546
6.244
6.059
5.949
5.845
5.826
5.640
5.552
5.348
4.834

Tallene i højre kolonne er bankens CEM-score (max. score er 11.000). Jo højere, jo bedre.
Siden undersøgelsens start i 2008 har Arbejdernes Landsbank vundet hvert år.

Kundeklager over dårlige oplevelser

Hvilke banker har færrest og flest klager?
BankNordik har flest klager.

Banker med flest kundeklager
1) BankNordik
2) Nordea
3) Nykredit Bank
4) Sparekassen Sjælland
5) Sydbank1) Sparekassen Thy
6) Lån & Spar Bank
7) Danske Bank
8) Ringkjøbing Landbobank
9) Andelskassen
10) Sparekassen Kronjylland

11) Den Jyske Sparekasse
12) Sparekassen Vendsyssel
13) Spar Nord Bank
14) Jyske Bank
15) Arbejdernes Landsbank
16) Handelsbanken
17) Jutlander Bank
18) Vestjysk Bank
19) Nordjyske Bank
20) Sparekassen Thy

Har en fair prispolitik

Hvem har en fair prispolitik og hvor nemt kan kunder gennemskue bankens priser?
Arbejdernes Landsbank har den mest fair prispolitik.

Banker med mest fair prispolitik
1) Arbejdernes Landsbank
2) Handelsbanken
3) Lån & Spar Bank
4) Ringkjøbing Landbobank
5) Sparekassen Thy
6) Jutlander Bank
7) Nordjyske Bank
8) Jyske Bank
9) Spar Nord Bank
10) Sparekassen Kronjylland

11) Sparekassen Vendsyssel
12) Sydbank
13) Vestjysk Bank
14) Andelskassen
15) Sparekassen Sjælland
16) Den Jyske Sparekasse
17) Nykredit Bank
18) BankNordik
19) Nordea
20) Danske Bank

Rådgiver mig til en bedre økonomi

Hvilke banker rådgiver kunderne til en bedre økonomi?
Sparekassen Vendsyssel er bedst til at rådgive til en bedre økonomi.

Bedste rådgivere til en bedre økonomi
1) Sparekassen Vendsyssel
2) Arbejdernes Landsbank
3) Sparekassen Kronjylland
4) Nordjyske Bank
5) Vestjysk Bank
6) Ringkjøbing Landbobank
7) Handelsbanken
8) Jyske Bank
9) Spar Nord Bank
10) Sparekassen Thy

11) Jutlander Bank
12) Den Jyske Sparekasse
13) Nykredit Bank
14) Sparekassen Sjælland
15) Andelskassen
16) Danske Bank
17) Sydbank
18) Nordea
19) Lån & Spar Bank
20) BankNordik

Fokuserer for meget på salg

Her er det tydeligt, hvilke banker der er ”sælgere” og hvor profit og salg har høj prioritet.
Nordea fokuserer mest på salg og profit.

Fokuserer meget på salg og profit
1) Nordea
2) Sydbank
3) BankNordik
4) Nykredit Bank
5) Andelskassen
6) Sparekassen Sjælland
7) Danske Bank
8) Den Jyske Sparekasse
9) Jyske Bank
10) Sparekassen Vendsyssel

11) Lån & Spar Bank
12) Vestjysk Bank
13) Spar Nord Bank
14) Sparekassen Kronjylland
15) Jutlander Bank
16) Ringkjøbing Landbobank
17) Nordjyske Bank
18) Handelsbanken
19) Arbejdernes Landsbank
20) Sparekassen Thy

Hvorfor er de værste banker ofte de største?

Nogle af de Danmarks største banker ligger i bunden af undersøgelsen og det burde ikke være sådan.

Hvis kunder er utilfredse med deres bank, hvorfor skifter de så ikke?

Det har jeg har spurgt økonomisk rådgiver Brian Stjernholm fra Uvildige.dk om:

“Danske bankkunder er historisk set meget loyale og de fleste kunder har i mange år kun fået tilbud fra deres eksisterende bank, når der skulle laves store økonomiske investeringer, fordi de har haft tillid til at den bankansatte primært var rådgiver.

Det er der sket et skifte i de seneste år, hvor mange har fået øjnene op for at en bankansat har en ”dobbeltsidet” opgave. Vedkommende er både sælger og rådgiver, men rådgivning sker jo af gode grunde kun inden for den enkelte banks produkter.

Det betyder også at uanset hvor god rådgivningen er, så er der en chance for at en anden bank vil kunne lave en bedre løsning og/eller en bedre pris.

Der bliver længere i mellem, men vi ser fortsat kunder der ikke ønsker at skifte bank. Nogle synes de ”skylder” banken, fordi det var dem der hjalp dem med at købe det første hus. Andre har været så mange år i banken at de nærmest har opbygget en personlig relation til rådgiveren som de synes det er svært at ”brænde af”. Også selvom det så koster på den økonomiske del.

Langt de fleste er dog ikke ”gift” med deres bank, men nogle har alligevel problemer med at flytte, måske p.g.a. en anstrengt økonomi, andre p.g.a. en vurdering af huset, som ikke er høj nok til at de kan flytte deres boliggæld, på ligeså gode vilkår.

Der er også nogen der tænker at det er meget bøvlet at skifte, og med det besvær skal der virkelig være noget at hente, for ellers er det ikke besværet værd.

Måske har de ved et tidligere skifte oplevet ”administrative” problemer som afskrækker dem.”

Mere om undersøgelsen

Tallene er fra undersøgelsen “Årets Bank 2016“, som foretages hvert år af konsulenthuset Voxmeter (siden 2008). Budgethuset opdaterer naturligvis tallene løbende, når de offentliggøres.

Abonnér
Giv besked når

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
{ 0 comments… add one }