Over 39.000 bankkunder er blevet spurgt og Danmarks værste og bedste banker er blevet kåret.
Tallene er uddrag fra en uvildig undersøgelse, lavet af det anerkendte konsulenthus, Voxmeter.
Bankkunder er i løbet af 2016 blevet bedt om at vurdere deres egen bank og Danmarks 20 største banker er med i undersøgelsen.
Denne undersøgelse af banker er den mest interessante, da den bl.a. fokuserer på:
- kundeklager over dårlige oplevelser
- fair prispolitik og gennemsigtige priser
- rådgivning til en bedre økonomi
- om rådgivere fokuserer for meget på salg
Sådan måles bankerne
Bankernes karakterer måles i en såkaldt ”CEM-score”, hvor den højest mulige score er 11.000. Denne score udregnes på baggrund af flere områder, som bankkunderne er blevet spurgt om.
Nedenfor kan du læse om vindere og tabere overordnet og resultater i de forskellige kategorier.
De værste og bedste banker – overordnet
Danmarks værste bank er BankNordik og Danmarks bedste bank er Arbejdernes Landsbank.
De bedste banker 1) Arbejdernes Landsbank 2) Ringkjøbing Landbobank 3) Nordjyske Bank 4) Sparekassen Vendsyssel 5) Handelsbanken 6) Jyske Bank 7) Sparekassen Kronjylland 8) Sparekassen Thy 9) Spar Nord Bank 10) Lån & Spar Bank 11) Jutlander Bank 12) Sparekassen Sjælland 13) Sydbank 14) Vestjysk Bank 15) Den Jyske Sparekasse 16) Nykredit Bank 17) Danske Bank 18) Andelskassen 19) Nordea 20) BankNordik |
CEM score 7.634 7.310 7.130 7.051 6.983 6.949 6.879 6.794 6.724 6.548 6.546 6.244 6.059 5.949 5.845 5.826 5.640 5.552 5.348 4.834 |
Tallene i højre kolonne er bankens CEM-score (max. score er 11.000). Jo højere, jo bedre.
Siden undersøgelsens start i 2008 har Arbejdernes Landsbank vundet hvert år.
Kundeklager over dårlige oplevelser
Hvilke banker har færrest og flest klager?
BankNordik har flest klager.
Banker med flest kundeklager 1) BankNordik 2) Nordea 3) Nykredit Bank 4) Sparekassen Sjælland 5) Sydbank1) Sparekassen Thy 6) Lån & Spar Bank 7) Danske Bank 8) Ringkjøbing Landbobank 9) Andelskassen 10) Sparekassen Kronjylland |
11) Den Jyske Sparekasse 12) Sparekassen Vendsyssel 13) Spar Nord Bank 14) Jyske Bank 15) Arbejdernes Landsbank 16) Handelsbanken 17) Jutlander Bank 18) Vestjysk Bank 19) Nordjyske Bank 20) Sparekassen Thy |
Har en fair prispolitik
Hvem har en fair prispolitik og hvor nemt kan kunder gennemskue bankens priser?
Arbejdernes Landsbank har den mest fair prispolitik.
Banker med mest fair prispolitik 1) Arbejdernes Landsbank 2) Handelsbanken 3) Lån & Spar Bank 4) Ringkjøbing Landbobank 5) Sparekassen Thy 6) Jutlander Bank 7) Nordjyske Bank 8) Jyske Bank 9) Spar Nord Bank 10) Sparekassen Kronjylland |
11) Sparekassen Vendsyssel 12) Sydbank 13) Vestjysk Bank 14) Andelskassen 15) Sparekassen Sjælland 16) Den Jyske Sparekasse 17) Nykredit Bank 18) BankNordik 19) Nordea 20) Danske Bank |
Rådgiver mig til en bedre økonomi
Hvilke banker rådgiver kunderne til en bedre økonomi?
Sparekassen Vendsyssel er bedst til at rådgive til en bedre økonomi.
Bedste rådgivere til en bedre økonomi 1) Sparekassen Vendsyssel 2) Arbejdernes Landsbank 3) Sparekassen Kronjylland 4) Nordjyske Bank 5) Vestjysk Bank 6) Ringkjøbing Landbobank 7) Handelsbanken 8) Jyske Bank 9) Spar Nord Bank 10) Sparekassen Thy |
11) Jutlander Bank 12) Den Jyske Sparekasse 13) Nykredit Bank 14) Sparekassen Sjælland 15) Andelskassen 16) Danske Bank 17) Sydbank 18) Nordea 19) Lån & Spar Bank 20) BankNordik |
Fokuserer for meget på salg
Her er det tydeligt, hvilke banker der er ”sælgere” og hvor profit og salg har høj prioritet.
Nordea fokuserer mest på salg og profit.
Fokuserer meget på salg og profit 1) Nordea 2) Sydbank 3) BankNordik 4) Nykredit Bank 5) Andelskassen 6) Sparekassen Sjælland 7) Danske Bank 8) Den Jyske Sparekasse 9) Jyske Bank 10) Sparekassen Vendsyssel |
11) Lån & Spar Bank 12) Vestjysk Bank 13) Spar Nord Bank 14) Sparekassen Kronjylland 15) Jutlander Bank 16) Ringkjøbing Landbobank 17) Nordjyske Bank 18) Handelsbanken 19) Arbejdernes Landsbank 20) Sparekassen Thy |
Hvorfor er de værste banker ofte de største?
Nogle af de Danmarks største banker ligger i bunden af undersøgelsen og det burde ikke være sådan.
Hvis kunder er utilfredse med deres bank, hvorfor skifter de så ikke?
Det har jeg har spurgt økonomisk rådgiver Brian Stjernholm fra Uvildige.dk om:
“Danske bankkunder er historisk set meget loyale og de fleste kunder har i mange år kun fået tilbud fra deres eksisterende bank, når der skulle laves store økonomiske investeringer, fordi de har haft tillid til at den bankansatte primært var rådgiver.
Det er der sket et skifte i de seneste år, hvor mange har fået øjnene op for at en bankansat har en ”dobbeltsidet” opgave. Vedkommende er både sælger og rådgiver, men rådgivning sker jo af gode grunde kun inden for den enkelte banks produkter.
Det betyder også at uanset hvor god rådgivningen er, så er der en chance for at en anden bank vil kunne lave en bedre løsning og/eller en bedre pris.
Der bliver længere i mellem, men vi ser fortsat kunder der ikke ønsker at skifte bank. Nogle synes de ”skylder” banken, fordi det var dem der hjalp dem med at købe det første hus. Andre har været så mange år i banken at de nærmest har opbygget en personlig relation til rådgiveren som de synes det er svært at ”brænde af”. Også selvom det så koster på den økonomiske del.
Langt de fleste er dog ikke ”gift” med deres bank, men nogle har alligevel problemer med at flytte, måske p.g.a. en anstrengt økonomi, andre p.g.a. en vurdering af huset, som ikke er høj nok til at de kan flytte deres boliggæld, på ligeså gode vilkår.
Der er også nogen der tænker at det er meget bøvlet at skifte, og med det besvær skal der virkelig være noget at hente, for ellers er det ikke besværet værd.
Måske har de ved et tidligere skifte oplevet ”administrative” problemer som afskrækker dem.”
Mere om undersøgelsen
Tallene er fra undersøgelsen “Årets Bank 2016“, som foretages hvert år af konsulenthuset Voxmeter (siden 2008). Budgethuset opdaterer naturligvis tallene løbende, når de offentliggøres.