≡ Menu

Køb aldrig en bolig!

medmindre din økonomi kan klare et kæmpe tab…

Boligpriserne svinger og har altid gjort det. At købe en bolig er for mange livets største investering og for det meste købt for lånte penge.

Boligers skiftende priser har du meget lidt eller slet ingen indflydelse på overhovedet!

Prisen på boliger dikteres af, hvad der sker i verden og hvilken politik, der føres.

Banditter og Regeringen dikterer prisen på din bolig

Køb aldrig en bolig

Sådan burde skilte se ud!

En eller anden afrikansk diktator i et land langt væk starter en krig, en naturkatastrofe indtræffer , en amerikansk virksomhed bliver taget i snyd og bedrag eller en finanskrise er under opsejling.

Det kan få prisen på din bolig til at dale med flere hundrede tusinde kroner!

Tænk engang, en eller anden begivenhed, du intet aner om, kan vælte din økonomi.

Renten og regeringens boligpolitik er andre faktorer der kan rykke markant ved boligpriserne.

Det er da tankevækkende, hva´?

Vil du lade alle disse mere eller mindre tilfældige hændelser styre din økonomi?

Hvordan er din situation?

Hvordan ser din økonomi ud, hvis du bliver skilt, mister dit job eller på anden måde bliver nødt til at sælge din bolig i morgen? Hvis værdien af din bolig nu er kr. 500.000,- mindre, end da du købte det?

Så er du højest sandsynligt på røven, kære boligejer!

En gæld på kr. 500.000,- med f.eks. 10% i renter svarer til, at din gæld hver måned vokser med 4.166,-! Ja, så kan du trække renterne fra, men for de flestes økonomi er det fatalt!

Hvorfor vil man så gerne eje boligen?

Jeg tror det er en del af vores opdragelse. Du ved, suppesteg og is. Man skal have villa, vogn og vovse, så er man lykkelig. Det er det, der er målet med tilværelsen. Det er noget ævl!

Jo, det giver en god fornemmelse eje noget. Ja, du kan ombygge, selv bestemme mere, tilbygge, renovere osv.

Men vil du betale for disse fordele med en evt. kommende personlig konkurs og en stor gæld resten af dit liv?

Valget er naturligvis dit, men tænk dig rigtigt godt om, inden du køber en bolig. Det kan give fatale konsekvenser for din økonomi.

Sats på en forudsigelig økonomi

At have en forudsigelig økonomi er naturligvis det bedste. At være sikker på, hvad dine kommende udgifter er. Det er også vigtigt at kunne klare sig, selvom din indtægt går væsentligt ned. Jeg ser det så ofte i min rådgivning og det er så ærgerligt.

Hvis du har mulighed for at leje en bolig, er det klart at foretrække. Der kender du din udgift og kan nemt sige lejemålet op og flytte til noget mindre eller større. Det giver tryghed og plads til fleksibilitet, når ting ændrer sig i livet.

Jeg er klar over, at det ikke altid er nemt at finde en lejebolig. Slet ikke en billig en. Markedet i Danmark er præget af flest købeboliger. Så hvis det på nogen måde er muligt, så sats på en lejet bolig og sov roligere om natten med vished om, at du kan opsige lejemålet i morgen, hvis du har lyst eller behov for det.

Køb gerne, hvis du tjener godt

Hvis du har en masse penge og sagtens kan klare økonomien, selvom værdien af dit hus daler kraftigt, så synes jeg, at det er helt fint at købe en bolig. Ellers ikke!

Skriv din mening nedenfor og deltag i debatten!

Comments on this entry are closed.

  • Advokat 18. juni 2017, 02:21

    Hej alle
    Køb noget længere sydpå. Fx. Vordingborg. I får meget for pengene.
    Fx kan i bo for ca 6500kr i eget hus med lån osv. Uden el forbrug.
    Find en bolig i Kbh omr. Til den pris
    Vh
    Advokaten

  • Marianne 14. maj 2017, 22:29

    Hej,
    Hvor er der skønt at læse at ikke alle opfordrer til huskøb. Vi er en lille familie på 4, min mands største ønske er et hus, som om hele livet drejer som hus, og man kan kun blive lykkelig ved at købe hus. Jeg derimod, ser et hus som en stopklods for at leve, vi knokler konstant for at holde hverdagen kørende, så er et hus endnu en udgift på både pungen og dyrebart tid. Som du selv skriver, vi er opvokset med hus er det rigtige, sup/steg/is. Men man blir jo ikk boende i et hus 30år længere, man blir skilt, skifter job, børn flytter hjemmefra og man ønsker ikk længere 180kvm. Der er sket så meget i vores samfund siden dengang hvor huskøb var den helt rigtige opsparing. Men i dag når man skal sælge, ja så skal man jo også lige ligge en masse til, for hvem gider lige flytte i et hus hvor der skal laves en masse, meget få. Så allerede der begynder opsparingen i huset at blive ædt.
    Så er der jo også alle programmer om huskøb, husbyg. Hva med programmer omkring: er vores samfund i dag i det hele taget bygget solidt op omkring huskøb, eller går vi en tid i møde hvor det faktisk kan betale sig at leje istedet. Det er MEGA tabu at leje, og ingen kan forstå min holding. Men livet må da gerne indeholde meget mere end bare hus, bil og vovse og en kæmpe gæld.
    Det frie liv…

    Men tak for en mere nuanceret billede på huskøb, ville ønske der var flere som dig der meldte dette ud, måske det ville få folk til at tænke mere på eget behov fremfor samfundets forventninger.

    • Berthel Lehmann 15. maj 2017, 13:05

      Hej Marianne,
      Mange tak for dit indlæg og gode pointer!

  • B-jensen 17. juli 2015, 07:21

    I sommeren 2010 gik jeg personlig konkurs med min virksomhed. Der er nu 5 år siden og stor ikke længer i RKI. Her søgt gældssanering, men blev afvist i retten, kunne ikke blive enige med banken (De grønne slagter) Jeg skyler stadig både banken og Skattævensnet. Min kone har også skrevet under på et lån i banken, men hun er ikke erklæret konkurs, og hun kommer ud af RKI i løbet af året (Kan ikke lige huske datoen)

    Spørgsmålet er om min kone eller jeg vil kunne købedet hus som vi bor til leje i ? De månedlige udgifter vil ligge på ca det samme beløb som nu. Det skal siges at det er min Kones forældre der har købt huset, så det blive nok fruen der skulle købe huset.

    Vores bekymringer går på om skattevæsenet eller banken vil komme “efter” os, her tænker jeg på, gøre udlæg eller kræve pant i huset ?

    • Berthel 17. juli 2015, 08:26

      Hej B-jensen,
      Som det fremgår at overskriften vil jeg aldrig anbefale at købe en bolig, hvis det kan undgås og derfor rådgiver jeg heller herom.
      At købe et hus som i bor til leje i for de samme omkostninger giver ingen mening for mig.

      Når man ejer en bolig kan kreditorer kræve udlæg i boligen og muligvis begære den på tvangsauktion.

  • www.lefery.dk 15. juni 2015, 14:00

    Tema velskrevet, dog med visse ting ikke
    helt enig.

  • Kim Jensen 30. januar 2015, 19:22

    Hej Bertel.
    Tak for nogle underholdende oplæg/indslag; ‘køb aldrig hus’ – helt vildt fed indgang til problemstillingen.
    Det er hjerteskærende at læse de forskellige tråde her på sitet; vildt, hvad folk må igennem på grund af gæld. Der ligger stof til et par roman-trilogier for bagved aner man alle disse skæbner, mennesker af kød og blod, forældre med børn, forpligtelser – pligtfølelse – alle solidt plantet i suppedasen. Skyld og skam men også – ufatteligt – kampvilije og optimisme. Og så må der vist også ligge en opgave for grundskolen – folkeskolen; folk forlader den tilsyneladende uden basal viden om økonomi.

    Men det der med ikke at købe hus…Lad os ikke glemme alle dem, der købte, solgte og tjente – og tjener gode penge på hushandler; jeg gætter på, det var de fleste, men det siger du forøvrigt også selv – køb dog, hvis du har råd og fortsæt med det; det kan jo blive en hel levevej – bare se på banker, realkreditten og hele standen af ejendomsmæglere. Money makes the world go around.
    Man håber, dem der kommer igennem trængslerne står tilbage – intakte – råd til det basale. Og med en ny indsigt – en ny, hårdt tilkæmpet menneskelighed.

    Eller lej et hus?

  • karina larsen 29. december 2013, 06:40

    når man går går på tvang med sit hus kommer man rik og står der i fem år, har hørt når de fem år er ved at udløbe kan de søge igen. hvor lang tid går det før vi kan købe hus igen da vi ellers ville være gældfri om 12 år mvh karina

    • Berthel 7. januar 2014, 11:29

      Hej Karina,
      Man kan max. stå i RKI for den samme gæld én gang i 5 år.
      Når du er ude af RKI, er det op til banken/ realkreditinstitutet, om du kan låne penge til en bolig.

  • David 31. juli 2013, 12:32

    Hej Berthel,

    Hvad mht. fradrag og den opsparing man har i en ejerbolig
    De seneste mange år har været usædvanlige, men gælder det ikke at hvis man beholder en ejerbolig i en 30 årig periode, vil man altid tjene på den qua inflationen?
    Alternativet i en lejebolig er så en opsparing?

    • Berthel 1. august 2013, 06:46

      Hej David,
      Jo, måske. Men nu er det de færreste, der beholder en bolig i 30 år.
      Det er ofte ikke det frie valg, der styrer et boligsalg.
      Husk at skilsmisse (næsten 50% af alle gifte bliver skilt), sygdom, mistet arbejde ofte er grunden til boligsalg. Og disse faktorer kan ikke kontrolleres og dermed er det svært at styre, hvornår det er nødvendigt at sælge.

      Alternativet er som du skriver en alm. opsparing ved siden af en lejebolig.

  • Michael 19. september 2012, 14:35

    Bor selv i lejebolig. Har haft økonomiske op og nedture, men aldrig har min lejebolig været i fare.

    Mine venner og bekendte slider sig i disse tider gennem urimelige vilkår på jobbet. Finder sig i usaglige krav fra arbejdsgiver. På samme tid følger de desperat en nervepirrende renteudvikling, frygter svampeangreb i deres hjem og deres tiværelse er i det hele taget præget af frygt.

    Boligen og det daglige brød, er det vigtigste. Begge spilles der hazard med, hvis ikke man da ligefrem har et millionbeløb i hovedpuden, som buffer til usikre tider.

    Held og lykke derude.

    Michael

    Ps…. Et lidt trist emne, men meget informativ side. Super godt arbejde til udviklere og brugere.

  • Diana 25. august 2012, 18:08

    Hej

    Min ex vil ikke sætte vores fælles hus til salg (ved ikke helt, hvorfor). Jeg er flyttet og har ikke betalt til realkreditten siden – han siger, at han sagtens kan sidde i huset alene, men banken siger, at han ikke kan. Nu har jeg fået et brev fra banken, som har opsagt kreditten (boligkredit, ikke realkreditten). Det betyder vel, at huset går på tvang, da hverken han eller jeg sidder inde med så stort et beløb. Jeg har det okay med, at det ryger på tvang, da jeg har villet ud af det i over tre år, og hele tiden har vidst, at han er for stædig til at være fornuftig. Vi kunne have solgt det med lidt tab, men nu ryger det så med et kæmpe tab…

    Mit spørgsmål er, om vi hæfter ligelidt for gælden, som kommer til at opstå? Jeg har jo gerne villet sælge huset, men har ikke kunnet få hans underskrift på det.

    Jeg er forresten fuldstændig enig: Det er fuldstændig overvurderet at have sin egen bolig, man er langt friere, når man bor til leje og kan bruge sine penge på rejser, gå i byen osv. Desuden skal man tænke på, at det kan være et sandt helvede at slippe ud af, når man er uenige efter et brud.

    Mvh

    Diana

    • Berthel 27. august 2012, 06:48

      Hej Diana,
      Tak for spørgsmålet.
      I hæfter begge for tabet efter salg af boligen. Det ændrer ikke noget, at han har boet der alene og ikke har ville sælge boligen.

  • karina larsen 19. august 2012, 18:58

    hej har et spørsmål vores hus gik på tvang for to siden hvor længe står vi i rik mvh karina

    • Berthel 19. august 2012, 19:11

      Hej Karina,
      Man kan max. stå i RKI i 5 år fra den dag, hvor man blev registreret for én gældspost.