≡ Menu

Hvad koster det at leve?

Hvor lidt kan man egentligt leve for i Danmark?Minimum leveomkostninger
Hvad er en ”ansvarlig” minimumsgrænse, så man kan betale de mest basale nødvendige udgifter?

Det findes der ingen officielle tal på i Danmark, og derfor har jeg sat mig for at undersøge, hvad det koster at leve i Danmark, hvis man skærer helt ind til benet.

Jeg er klar over, at du kan flytte ud i en skov, bo i et telt og leve af vilde bær og fisk, du fanger i søen eller grille en and, som du har nedlagt med din hjemmelavede flitsbue, men i denne artikel tager jeg udgangspunkt i den helt almindelige dansker.

Disse tal er beregnet ud fra en helt almindelig dansker, der lever af rimelig sund mad, har rimelig personlig hygiejne og går med tøj i rimelig stand.

Derudover er TV, mobiltelefon, internetadgang, forsikring, a-kasse og medlemskab af sygesikringen ”Danmark” medregnet, da jeg mener, at det er nødvendige udgifter.

Sammenlign tallene med dine egne og se, om du kunne betale mere til gælden eller spare mere op?
Hvis du ikke allerede har lavet et budget, kan du downloade Budgethusets budgetskema gratis, ved at tilmelde dig nyhedsbrevet. Udfyld navn og emailadresse i boksen til højre på denne side.

Hvis du har børn, vil jeg anbefale Budgethusets familie budgetskema.

Jeg deler budgetterne op i 4 ”scenarier”:

  • Enlige uden børn
  • Enlige med 1 barn
  • Par uden børn
  • Par med 2 børn

Bemærk, at disse leveomkostninger ikke indeholder udgifter til bolig og særlige udgifter. Du kan læse mere om, hvad der ikke er medregnet længere nede i artiklen.

Minimum leveomkostninger for enlige UDEN børn

Kr. 5.214,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

Minimum leveomkostninger for enlige uden børn

Minimum leveomkostninger for enlige MED 1 barn

Kr. 7.107,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

Minimum leveomkostninger for enlige med 1 barn

Minimum leveomkostninger for par UDEN børn

Kr. 9.819,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

Minimum leveomkostninger for par uden børn

Minimum Leveomkostninger for par MED 2 børn

Kr. 14.095,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

 

Minimum leveomkostninger for par med 2 børn

Download familie budgetskema

Følgende udgifter er IKKE taget med i budgettet

Boligudgifter er ikke taget med. Husleje, el, vand, varme, reparationer, vedligeholdelse og boligforsikringer osv. skal lægges til budgetterne.

I budgetterne er der heller ikke afsat penge til:

  • TV pakker
  • fritidsaktiviteter
  • interesser
  • husdyr
  • ferier
  • blade, aviser
  • tobak
  • Konfirmation
  • og lign.
Der er heller ikke afsat penge til socialt samvær. Invitation af gæster og besøg hos andre udligner hinanden. Underholdning og nyheder findes gratis på nettet eller på biblioteket.

Derudover er der ikke afsat penge til særlige behov som f.eks. medicin, briller, samvær med delebørn, handicap hjælpemidler og lignende særlige udgifter.

Der er heller ikke medregnet udgifter til institutionspladser. Det afhænger nemlig af din indkomst.

Tilskud til daginstitution (København, 2012):

Fuldt tilskud (gratis) ved årlig husstandsindtægt under kr. 156.300,-
Delvis tilskud, hvis husstandsindtægten er ml. kr. 156.300,- og kr. 485.499,-
Ingen tilskud, hvis husstandsindtægten er over kr. 485.499,-

Hvordan er du kommet frem til disse tal?

Tallene er delvist beregnet ud fra en rapport, der blev lavet i 2001 af ”Center for Alternativ Samfundsanalyse” (også kaldet CASA) og fra mine egne beregninger.

Rapporten er fra 2001 og derfor har jeg brugt Danmarks Statistiks ”Forbrugerprisindeks” til at finde tidssvarende tal for 2012.

Følgende udgiftsposter er beregnet fra CASA´s rapport og opdateret til tidssvarende tal:

  • Mad og drikke
  • Tøj og sko
  • Hygiejne (frisør, toiletartikler og evt. kosmetik)
  • Transport
  • Dagligvarer

Følgende udgifter og tal er beregnet af mig:

  • Gaver
  • Telefon og internet abonnement
  • Medie licens (TV og radiolicens)
  • Ansvar/ indbo forsikring
  • Ulykkesforsikring (heltids)
  • A-kasse (kun for arbejdende)
  • Medlemskab af sygesikringen ”Danmark” (Gruppe 5)
  • Nødopsparing (til nødsituationer)
  • Almindelig opsparing
  • Legetøj

De fleste af disse poster er slet ikke nævnt i rapporten fra CASA!
Hvorfor, ved jeg ikke, men jeg har tilføjet dem, da jeg mener, at de bør betragtes som nødvendige udgifter for at opretholde en ansvarlig økonomi og acceptabel levestandard.

Hvad gør jeg, hvis mine indtægter ikke dækker minimum udgifterne?

Så må du prioritere. Nogle poster kan du skære yderligere i og nogle poster kan du helt droppe.
En mulighed er også, at finde en billigere bolig så der bliver mere plads til leveomkostninger.

Her er mit bud på, hvilke poster der er de vigtigste (de vigtigste først):

  1. Mad og drikke
  2. Hygiejne (frisør, toiletartikler og evt. kosmetik)
  3. Tøj og sko
  4. Husleje (ikke med i disse budgetter)
  5. Dagligvarer og vask
  6. Ulykkesforsikring (heltids)
  7. Ansvar/ indbo forsikring
  8. Nødopsparing (til nødsituationer)
  9. Telefon og internet abonnement, kr. 200,- (internet alene kunne droppes)
  10. A-kasse (kun for arbejdende)
  11. Medlemskab af sygesikringen ”Danmark” (Gruppe 5)
  12. Transport
  13. Almindelig opsparing
  14. Medie licens (TV og radiolicens)
  15. Legetøj
  16. Gaver

Den ovenstående prioritering kan variere. Alt efter, hvor du bor i landet. Udgifter til transport er naturligvis meget vigtige, hvis du bor på landet. Hvis du bor i en storby kan man gå eller cykle.

Måske undrer du dig over, at forsikring og a-kasse er prioriteret så højt. Det har jeg forklaret i artiklen ”4 nødvendige udgifter der ikke prioriteres højt nok”.

Hvad dækker tallene?

Mad og drikke
Alle måltider i og uden for hjemmet, og der er ikke budgetteret med at spise ude. Denne post er udregnet efter, at der købes ind i discount supermarkeder som f.eks. Aldi og Lidl. Jeg synes personligt, at disse tal er høje. Det er absolut muligt at spise og drikke for mindre end disse tal og samtidigt få en sund ernæring. Dette er en post, hvor man kunne skære, hvis det kniber.

Læs evt. artiklen fra “Vores Børn”:
Familie på sparebudget: ”Vi kan leve for 1.000 kroner om ugen”

Tøj og sko
Alt, hvad du bærer på din krop

Hygiejne (frisør, toiletartikler og evt. kosmetik)
Frisør, shampoo, barber artikler, toiletpapir, sæbe, tandpasta, duftevand, bind osv.
I denne post er der forskel på kvinder og mænd. Helt naturligt har kvinder ekstra udgifter til f.eks. brug for bind. Min beregning er et gennemsnit af mænd og kvinder ifølge CASA rapporten.

Gaver
CASA beregner kr. 73,- til gaver pr. måned. De kr. 73,- ændrer sig ikke i deres beregninger, selv om der er flere medlemmer i familien. Det giver ikke mening og derfor har jeg valgt at beregne kr. 73,- pr. voksen og halvt så meget pr. barn (kr. 37,-).

Transport
Jeg synes at tallene er høje, men jeg accepterer dem da jeg bor i “byen” og har markant færre udgifter til transport. Hvis man bor i en storby, kan de helt sikkert reduceres. Transportmidlerne er udregnet med den forudsætning at der bruges cykel og offentlig transport.

Dagligvarer og vask
Dagligvarer dækker vask, rengøringsmidler, lyspærer, sikringer og hvad der ellers er nødvendigt for at holde et hjem pænt og funktionelt.

Telefon og internet abonnement
Disse tal har jeg udregnet. Internet abonnement (mobilt) fra Telmore til kr. 99,- pr. måned.
Hos Telmore, kan du også få et mobiltelefon abonnement til kr. 99,- om måneden. Prisen er inklusiv 3 timers tale og 500 mb. datatrafik. Der er medregnet mobiltelefon abonnement til alle voksne og til børn fra 11-14 år.

Medie licens (TV og radiolicens)
Der er ikke så meget at ”rafle” om. Det er prisen i Danmark for at se TV og høre radio for en husstand.

Ansvar/ indbo forsikring
Disse tal har jeg udregnet. Jeg har taget udgangspunkt i min egen situation. Jeg bor i et forholdsvist dyrt område, så hvis du ikke bor i en storby, vil de være lavere.  Jeg har selv forsikringer hos Topdanmark og har forhørt mig, hvad det ville koste i de forskellige scenarier, der omtales.

Måske kan det findes billigere, men det var de billigste da jeg undersøgte priser i 2013 og de er ”sobre”. Du kan læse mere om forsikringer i artiklen ”Hvorfor er forsikringer vigtige for dig?

For at finde den billigste og bedste forsikring, vil jeg anbefale dig at bruge Findforsikring.dk.

Ulykkesforsikring (heltids)
En ulykkesforsikring mener jeg absolut er nødvendig og derfor har jeg taget den med i budgetterne. Denne forsikring har jeg selv hos ALKA og udgifterne har jeg indhentet hos ALKA i september 2012.

A-kasse (kun for arbejdende)
Denne udgift bør alle have, medmindre du er pensionist eller er sikker på, at du ikke i fremtiden kommer ud på arbejdsmarkedet. Du kan læse mere om a-kasser i artiklen “De bedste og billigste a-kasser“.

Medlemskab af sygesikringen ”Danmark” (Gruppe 5)
Denne er den mest oversete nødvendige udgift. Alle bør være medlem af ”Danmark”. Børn under 16 år kan tilmeldes gratis, hvis du som forældre er medlem. Læs mere om ”Danmark” i artiklen ” Er du medlem af danmark?”.

Nødopsparing (til nødsituationer)
Endnu en af de mest oversete nødvendige udgifter. Alle bør have en nødopsparing på kr. 5.000,-. På et tidspunkt kommer du ud for en uforudset udgift og der kan du bruge nødopsparingen. Jeg har sat penge af i budgettet, så nødopsparingen igen kan komme op på kr. 5.000,-, når der er brugt af den.
Læs mere om nødopsparing i artiklen ”Hav altid en nødopsparing”.

Almindelig opsparing
Denne opsparing skal dække køb af nye ting som f.eks. nye briller, tandlæge, møbler, TV, vaskemaskine, cykel og lign. Alle ting, der slides op, skal på et tidspunkt udskiftes og det skal denne post dække.

Legetøj
Jeg har afsat kr. 100,- til et barn og kr. 150,- for 2 børn pr. måned. Det ene barn kan ”arve” legetøj fra den ældste.


Hvad tænker du, når du ser tallene? Bør nogle af posterne justeres?
Er de for store eller små? Skriv nedenfor, hvis du har kommentarer eller spørgsmål.

VN:F [1.9.22_1171]
Giv denne artikel karakter (1-5) / klik "Synes godt om" eller skriv nedenfor, hvis du er i tvivl om noget eller har kommentarer:
Karakter: 4.8/5 (16 stemmer afgivet)
Hvad koster det at leve?, 4.8 out of 5 based on 16 ratings
{ 55 kommentarer }

{ 55 kommentarer… add one }

  • Lene Blomsterbirk 17. september 2012, 09:00

    Hmm… Hvad med enlig med 2 børn eller flere..

    Og nu er det jo ikke alle der har det til rådighed som der skrives om.. Og har større børn.

    Jeg/vi har ca 4000 at leve for pr mdr. Når faste udgifter er betalt. Og her er vi 3. 11 og 15 år er ungerne.

    Og vi lever for en kontanthjælp..
    Og der må man ikke have noget af værdi, ej heller opsparing..

    • Berthel 17. september 2012, 09:48

      Hej Lene,
      Tak for kommentaren!
      Du har ganske ret. Det tænkte jeg skam også, da jeg skrev den. Men for oversblikkets skyld nøjedes jeg med de 4 scenarier.
      Jeg vil forsøge at lave et scenarie, hvor udgifter til børn alene er beregnet. På den måde er det nok nemmere at regne på, så alle kan være med.

      • Lone Jensen 6. oktober 2012, 17:27

        Hej Berthel

        I forbindelse med det her – kunne jeg også godt tænke mig at have et overblik over børn alene. Er det mon på vej ??

        Mvh Lone

        • Berthel 6. oktober 2012, 19:48

          Hej Lone,
          Godt indlæg og meget relevant!
          Jeg kan godt fornemme, at dette er ønsket hos flere og derfor vil jeg straks gå igang!

          Når det er klart vil jeg skrive ud til alle, der modtager nyhedsbrevet.
          Jeg kan ikke give et tidsestimat endnu.

    • Berthel 17. september 2012, 16:10

      Hej lene,
      Lige en tilføjelse til dit indlæg.
      Som modtager af kontanthjælp er det accepteret at have op til kr. 10.000,- i formue.
      Dermed kan du godt have en nødopsparing.

    • K 13. november 2014, 22:11

      Du kan jo altid gemme lidt i madrassen. Jeg vil personligt mene, at denne “formue-regel” er til for, at man ikke kan få kontanthjælp, hvis man er i besiddelse af en “formue”. At du er i stand til at lægge lidt til side hver måned, mens du er på kontanthjælp, burde ikke gælde for samme (efter min mening). Du beviser blot, at du er i stand til at prioritere. Det kan være vigtigt at have penge til uforudsete udgifter. Så bare stop lidt i madrassen hver måned (spis havregrød til aftensmad en gang om ugen, fx, for at få råd til at lægge til side). Held og lykke til. (ved godt, det er en gammel tråd, men den er vel stadig relevant for andre, som læser.

  • LP 17. september 2012, 11:32

    Super fedt :)

    Vi er en familie på 2 voksen og 2 børn.
    Jeg synes at tallet som dækker mad og drikkevarer er meget realistisk. Vi spiser sundt, undgår e-numre/farvestoffer, prøver på at købe dansk og økologisk, men kun så længe at budgettet rækker.
    Vi sparer og spiser f.eks. grønsagsuppe et par gange om måneden.

    Det samlede beløb er også meget realistisk, nødopsparing ryger dog ofte på ting som tandlæge, utætte gummistøvler eller vinterstøvler der er gået i stykker eller mistet og bliver derfor en del af det daglige budget. Sommetider kan der også være store fester og børnehave/skole/sfo arrangementer som også koster penge.

    • Berthel 17. september 2012, 11:45

      Hej LP,
      Tusind tak for din feedback!
      Det glæder mig og viser andre læsere, at madbudgettet er realistisk.
      Godt gået!

  • Dennis 18. september 2012, 11:39

    1563 kroner til mad for en hel måned virker som meget meget lidt i forhold til de meget høje fødevarerpriser der er i Danmark. Nu handler jeg i Netto, og ikke så tit i Aldi eller Lidl, så jeg ved ikke om det er der den helt store besparelse ligger. Men jeg synes tallet burde ligge på 2500 kroner ihvertfald.

  • Marie Anne 18. september 2012, 14:47

    Hejsa
    Super godt og relevant indlæg :)

    Vi er 5 i familien, 2 voksne, og 3 børn 9, 12, 16 – den store er pt. på efterskole.
    Madbudgettet er også der vi opdagede (ligesom familien du hentyder til i artiklen) at der kunne spares mange penge og er også nede på 4000,- pr måned.

    Vi har en grøddag og suppedag i hver uge – som ofte bliver til to, da jeg altid kommer til at lave en stor grydefuld grøntsagssuppe, men det gør jo ikke noget. På den måde sparer vi også på kødet. Jeg laver madplan for ca. 10-12 uger ad gangen (børnene har deres maddag fredag) og køber stort ind én gang. Vi hæver pengene én gang og dankortet er kun tilladt til at tanke benzin for eller knaldtilbud man falder over, over ting der står på mangellisten – eks. i juli måned faldt jeg over en skidragt til vores søn på 9 år, der var sat kraftigt ned.
    Mht. madplanen – så bytter vi rundt på menuerne, hvis vi kan se at der er tilbud der passer bedre ind i den pågældende uge og menuerne tager også hensyn til årstid og lokale grønthandlere (vi har en øko. landmand der har en gårdbutik med billig grønt).
    Her hvor vi bor bruger vi mest Rema 1000 som har en dygtig leder som sørger for et stort og billigt udvalg – også i øko varer som kan passe ind i budgettet, og så Netto og Aldi. Kvickly bruger vi en sjælden gang i mellem til at hente f.eks. citrongræs til en thairet el. lign.

    Tak Berthel, for relevante og især hjælpsomme artikler. Det er dejligt at du tager dig tid til det :)

    • Berthel 18. september 2012, 15:35

      Hej Marie Anne,
      Selv tak og tak for feedback.
      Det lyder til, at i har fundet er god og billig måde at holde madbudgettet nede.
      Endda med øko grønt og med plads til orientalsk mad.
      Skønt!

  • Trine 19. september 2012, 07:42

    Hej – har længe savnet nogle facts omkring hvad det koster at leve.
    Mange af tallene passer godt overens med vores budget, dog med den undtagelse at vi er tre “børn” på 12,15 og 20. Og at det er budgettet med de 2 børn der passer. Er total afhængig af madplanen og struktureret indkøb. Både fordi der kan gå sport i det men også fordi det gør det muligt at spare mange penge, som kan bruges til en tur sydpå eller lignende.
    Og at have madplan og strukturere sine indkøb betyder ikke at vi ikke lever sundt og varieret. Nærmere tvært imod.
    Trine

  • Adam 19. september 2012, 19:51

    Hej Lene
    Jeg er 49 og bor i Holland men var for nylig et år tilbage i andedammen og var på VUC med studie financiering samt havde en et værelses og kunne nemt komme rundt.
    Hjemmelavet smoothie om morgenen og brød med sundt til frokost samt aften en micro færdigret med mix salat. Jeg læste alle tilbudsaviserneog købte så billigt muligt.
    Så osse et budget for studenter ?
    Hilsen Adam

  • Katja Moltenow 25. september 2012, 05:21

    Tak for de gode artikler. Dit regnskab virker realistisk. Jeg synes dog, at det kunne have været spændende, hvis du også havde set på en families udgifter til el, vand og varme, da det faktisk er blevet en rigtig stor post i familiens budget. Selv om man som familie forsøger at spare på det reelle forbrug af el, vand og varme, så er disse udgifter blevet pålagt så store afgifter “skjulte skatter”, at det efter min mening er meget problematisk. Regeringen reklamerer stolt i medierne, at 40% af vores elforbrug i Danmark nu er “grønt”, og det er jo rigtig flot. Desværre er virkeligheden, at de stigende afgifter (skatter) og udgifter på helt elementære ting som el, vand og varme er steget ganske alvorligt i den forbindelse, og i langt højere grad (end tidligere) belaster familiens samlede økonomi i dag.
    Derfor er den alm. danskers leveomkostninger (udover husleje), reelt langt, langt højere, mener jeg. Det kunne være interessant at regne på, hvor stor en post disse udgifter har i familiens samlede økonomi i dag – set i forhold til f.eks. 5- 10 år siden.
    Hilsen Katja

    • Berthel 25. september 2012, 08:27

      Hej Katja,
      Tak for et godt indlæg.
      Disse udgifter fylder meget i budgettet og på et tidspunkt vil jeg sikkert også tage det op.

  • Allan 2. oktober 2012, 00:40

    Hej,
    Kanon indlæg, dejlig at man kan sætte tal på ens leveomkostninger.

  • anette 8. november 2012, 11:39

    Hej…
    Det er interesant at se dine beregninger, de stemmer næsten overens med vores egne, jeg troede egentlig vi levede godt, men ka nu se at vi lever på min….men vi har desværrre ik flere penge og det kører fint, altså medmindre der pludselig skulle komme en uventet stor udgift.

  • Anne Mette 7. januar 2013, 15:03

    Vi er en familie på 3. og dit budget til en familie på 4 er SÅ langt fra virkeligheden her! når alle faste udgifter er betalt her, så har vi maks 4500 til mad, tøj, hygiejne, telefoni, gaver, opsparing osv.
    min mand var på sygedagpenge da dette passede, men nu hvor han skal på kontanthjælp er vi meget nervøse for hvordan budgettet så ser ud! for vi får seriøst aldrig nyt tøj nu:S

  • Bo 12. januar 2013, 00:49

    Hej
    Har med spændig læst de fleste indlæg her men savner en katagori for hvad en enlig weekend far/mor med 1-2-3 børn skal have til sig selv. Er godt klar over at der er forskel på hvor meget man har børnene boende hos sig. Men synes der bør være en beregning af den slags også!
    På forhånd tak

    • Berthel 12. januar 2013, 07:39

      Hej Bo,
      Tak for din kommentar.
      Andre har også efterlyst beregninger på udgifter, når man ikke passer ind i de 4 scenarier, jeg nævner. Jeg lover, at der kommer information eller måske en “regnemaskine”, hvor man taster antal børn, alder osv. ind og får resultet. Jeg kan dog ikke love en dato, men skriver ud til modtagere af nyhedsbrevet, når det er klar.

  • Tarek 21. februar 2013, 12:55

    Hey Berthel,

    Rigtig God side, jeg er blevet en del klogere efter at have brugt en del tid på her.
    jeg sidder her og skal lave et budget for jeg ved at jeg snart bliver trukket i fogedretten.

    Jeg har et spørgsmål ang. Minimum Leveomkostninger for par MED 2 børn
    Du skriver i dit eksp, at det er Kr. 14.095,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

    Vil fogedretten gå ind og se hva mit personlige budget er?.
    Eller vil de tage min Kones (Barselløn -eller SU-penge) eller normal indtægt med i beregningen(vi bor sammen med vores 2 små børn)?

    Vil det betyde at hvis min familie og jeg med vores egne tal har omkring KR.14,095,-, eller mindre at jeg kan forsvare mig i fogedretten at jeg ikke er i stand til at betale eller lave en afdragsordning?

    Keep up the good work

    • Berthel 22. februar 2013, 09:02

      Hej Tarek,
      Tak for de positive ord og spørgsmålene.
      Fogedretten blander sig ikke i, hvordan du bruger dine penge.
      Uanset, hvor meget du tjener kan de nemlig ikke tvinge til at lave en betalingsordning.
      De kan dog tage udlæg i dine værdier.

      Læs artiklen “Sådan klares Fogedretten nemt“. Så vil du få helt tjek på, hvad fogedretten vil og kan. Ellers skriver du tilbage.

  • Martin N. 8. marts 2013, 00:36

    Hej Berthel,

    Godt indlæg – vi er en familie med 2 voksne og 2 børn. Der er dog primært 1 ting, som undrer mig lidt.

    Du mener ikke du kan medtage boligposten, samt øvrige udgifter, som falder ind under boligposten. Derimod mener du at du kan medtage transport posten??? For mig at se er det to sider af samme sag – vores transport post er eksempelvis på 10.200,- pr måned (2 biler), så jeg har svært ved at se hvorfor lige den post er mere realistisk at have i dit budget, da det efter min mening ikke er mange børnefamilier der slet ikke har bil. Så selvom du forsøger at skrive forudsætninger omkring det, så gør det ikke posten mere realistisk i mine øjne.

    Til inspiration, så har diverse energiselskaber på deres hjemmesider eksempler på gennemsnitsforbrug i forhold til el, vand og varme. Jeg mener de er mere realistiske at medtage end både transport og udgifter til enten boliglån, boligskatter, eller leje af hus / lejlighed, da de naturligt vil variere ALT for meget.

    Men alt i alt er det gode eksempler – og som du selv indirekte skriver, så skal man bare huske alle de andre elementer i sit budget.

    Jeg vil dog anbefale alle, at kigge omkring 6 måneder tilbage i deres netbank og også tjekke betalingsservice aftaler og eventuelle faster overførsler, så tallene bliver så præcise som muligt og intet udelades.

    God fornøjelse med budget planlægningen! :-)

    • Berthel 12. marts 2013, 14:13

      Hej Martin,
      Mange tak for indlægget.
      Jeg kan udemærket se din pointe. Man kan vælge at se bort fra transportposten og tage den derfra.

  • Bente Holten Ingerslev 29. marts 2013, 17:06

    Jeg er 79 år og gift og bor i Holland. Hvis min mand skulle gå bort, vil jeg flytte tilbage til Danmark, men jeg vil meget gerne vide hvad det koster at bo i Danmark. Jeg har tænkt mig at leje en lejlighed i Valby.Er det muligt at jeg kan få hjælp hos Jer i dette spørgsmål?
    Med venlig hilsen B.H.Ingerslev

    • Berthel 31. marts 2013, 19:11

      Hej Bente,
      Tak for spørgsmålet.
      Budgethuset rådgiver ikke personligt. Jeg vil dog anbefale, at du kontakter Ældresagen.
      De vil nok kunne hjælpe dig.

  • Chanette 31. marts 2013, 18:05

    Vi er en familie på 2 voksne og børn (8, 10 og 12 år) og vi har når alt er betalt 400,- til mad om UGEN, ikke meget at leve for og af men det fungere. så kan ikke forstå folk piver for her er der ikke råd ti lidt sjov eller oplevelser

  • Peter O 31. marts 2013, 19:33

    Det er helt forkert at kalde det minimum leveomkostninger. Det virker som om det du har prøvet at beregen er folks gennemsnitsforbrug, som jo ikke er minimum leveomkostninger.

    Opsparing, Ulykkesforsikring, medlemsskab af sygesikring Danmark, A-kasse og flere, kan ikke betragtest som minimum leveomkostninger.

    780 kroner på transport for en enkelt person, er for meget til at blive betragtet som minimum.

    Tallende og beregningerne er da interessante nok, men titlen er helt forkert.

    • Berthel 31. marts 2013, 19:51

      Hej Peter,
      Tak for kommentaren.
      Definitionen på minimum leveomkostninger er helt sikkert forskelligt fra person til person.

      I denne artikel har jeg skrevet hvad jeg mener er min. leveomkostninger.

      De poster, jeg ikke kender minimum på, har jeg brugt andres tal.
      De øvrige poster er sat efter min vurdering.

    • Michelle 19. juli 2013, 21:00

      Jeg er helt enig. Vi lever for markant mindre herhjemme og jeg syntes ikke at vi på nogen måde lever dårligt. Vi kunne sagtens skære ned flere steder hvis vi ville det. Så har vi så nogle heste som vi vælger at bruge vores penge på i stedet.

      Syntes det er lidt plat at kalde det her for en minimumsgrænse. Så kan man for alvor se hvor forkælede Danskerne er blevet hvis man anser tv & internet for en nødvendighed. Vil da ønske at alle Danskere har råd til at leve et godt liv hvor de også har råd til det der gør dem glade, også selvom man er på kontanthjælp eller SU. Men det har intet at gøre i et budget hvor man beregner hvad man minimum kan leve for i Danmark.

      • Kenneth 24. januar 2014, 23:33

        Du vil få det ganske svært uden internet, det er nærmest et krav for kontakt med offentlige myndigheder, begge veje. tv kan du ikke undgå, hvis du har enten fjernsyn, radio eller smartphone. så skal du betale licens, alternativt er du kriminel.
        selvom det jo lyder godt, at så mange af jer lever godt for mindre end det beskrevne i indlægget, så er virkeligheden end anden for rigtig mange, de har nemlig ikke de penge det kræver fremover. fra den første feb. Vil rigtig mange ikke få mere i indtægt, end de ca 5000.- der nævnes i regnestykket. Så spørger jeg, hvor skal de bo?

  • Morten Slott Hansen 31. marts 2013, 20:16

    Dejligt med nogle reference tal så man kan se hvor man selv kan spare. Super godt stykke arbejde med fornuftige beregninger og tanker bagved.

  • Pernille Bjørk 7. april 2013, 22:02

    Chanette: Jeg kan kun give dig ret. Er alene med 3 børn, har en masse gæld og er på sygedagpenge. Så har også kun ca 400 om ugen at leve for. Kan ikke huske hvornår jeg sidst fik et stykke tøj. Så de der har 1000 og derover om ugen er godt stillet i mine øjne :-)

  • Lis 4. maj 2013, 16:05

    Alt ialt fine kommentarer – rigtig god side der giver en et overblik også kan man selv lægge til – og fra! Super!

  • Lars 8. juni 2013, 16:48

    Mange TAK for en relevant blog og hatten af for din enkle formidling af et grundigt forarbejde !!

    En ved & velkommen afveksling til rest-‘blogosfæren’ af klippe-klistre/suppe-kage/superbørn/velfærdsfedme og romantiske haver …

    :-)

    • Berthel 8. juni 2013, 20:16

      Hej Lars,
      Mange tak for de positive ord!
      Jeg lægger især vægt på at skrive enkelt med min personlige formulering og derfor glæder det mig at læse din kommentar.

      Mange tak!

  • Charlotte Andersen 28. juni 2013, 07:47

    Mange tak for oversigten, det fremme forståelsen hos mange at se det stillet så enkelt op.
    Du burde præsentere tallene for HELE Christiansborg for det er vist kun dem på offentlig forsørgels som har børn der kan påstå de har SÅ mange penge at leve af.
    Jeg er enig i at det skal kunne betale sig at arbejde men mange på kontanthjælp er jo ikke “bare” ledige det er folk som er for syge til at arbejde men endnu ikke afklaret og derfor er de smidt fra sygedagpenge og over på kontanthjælp, dvs. mange har store udgifter til medicin og behandlinger som en livsnødvendig post og har sparet og skåret hvor de kan.
    De har brug for hjælp fra en som dig der kan lægge nogle tørre tal og beregninger enkelt forklaret på bordet.

  • Ulli 11. september 2013, 18:54

    Hej Berthel.
    Jeg har gennemgået “dit” budget med mit.. Og vil spørge dig, hvorhenne du har udgiften til tv-pakke incl kabel-tv?
    Jeg har sparet på tv-pakken – så jeg kun har grundpakken – alligevel er udgift til Yousee pr måned incl internet: 420 kr.

    • Berthel 12. september 2013, 09:13

      Hej Ulli,
      Tak for spørgsmålet.
      I mine budgetter er der ikke taget TV pakker med. Udgiften til TV er kun licens på kr. 200,- måneden. En TV pakke ser jeg ikke som nødvendigt og derfor er den ikke med i budgettet.

  • Karina 15. september 2013, 20:30

    Hej Berthel.

    Hvordan kan det være at dine beregninger først starter fra 30 år?

    Mvh. Karina

    • Berthel 26. september 2013, 10:51

      Hej Karina,
      Tak for spørgsmålet.
      Hvis du er ml. 20-30 år, kan du stadigt bruge tallene.
      For at kunne lave disse beregninger, har jeg måtte bruge tal fra CASA.
      Disse tal er inddelt i samme aldersgrupper. Derfor har jeg brugt de samme.

  • Rikke 23. januar 2014, 14:35

    Hej Berthel

    Nu har jeg lavet budgetter i mange år og jeg synes nogle af dine poster er lidt voldsomme.

    Bl.a. hygiejne hvor du til en voksen og 1 barn afsætter 7700 kr om ÅRET – det lyder sindsygt voldsomt i mine øjne. Jeg er alene med 3 børn (en pige og 2 drenge) og har aldrig nogensinde brugt så mange penge om året på de poster, der hører indunder hygiejne :-o

    Ligeledes synes jeg dagligvareposten også er sat meget højt – 324 kr per måned, selv om jeg har et barn med inkotinens og deraf mange vaske, så bruger vi slet ikke så mange penge på posten.

    Måske det bare er mig, der har lært at være økonomisk når jeg handler og vælger at storindkøbe, når noget er på tilbud i stedet for at handle det samme hver måned uanset hvad prisen er, når jeg skal bruge tingene.

    Vi (1 voksen og 3 børn (6, 7½ og 12 år)) har 5000 kr. om måned i rådighedsbeløb, som skal dække: mad og drikke, tøj og sko, hygiejne, gaver/fornøjelser, dagligvarer og legetøj.

    Og vi lider bestemt ingen nød eller mangler noget.

    Med venlig hilsen
    Rikke

  • Poul Martin Jensen 24. januar 2014, 17:13

    Som jeg gennemlæser visse af udgifterne, bl.a sund mad, hvad jeg forstår som bl.a dagligt frugt+grønt, så er de baseret på visse større byer etc. og den mulige tilgang til billige salgssteder.

    Kan ud fra erfaring sige, at ude på landet og i de mindre byer, er dette ikke tilfældet, og der bliver disse udgifter gevaldigt dyrere.

    Transport etc. i dette område, har samme problem, ex. bor jeg fire kilometer uden for Silkeborg, og rundt regnet er det omkring 28-30 kr. det koster at komme med bus ind til bare bygrænsen – Bybusser er gevaldigt billigere, men reelt set, om du først bor uden for bygrænsen til en af de større byer, så bliver den offentlige trafik så dyr, at egen bil etc. reelt set bliver billigere.

    Dvs. tilbud i det ovenstående synes baseret på netop et byliv, hvad der ud fra de gennemsnitstal der er brugt, heller ikke kan undre, da ganske mange danskere bor i de større byer, så der er da heller ingen bebrejdelse som sådan.

    Røg selv på kontanthjælp i starten af 2013, pga. de nye reformer, og kommunernes spareiver, i mit tilfælde mistede jeg en revalidering, hvad jeg har anket, og med kun ankenævnet tilbage efter dvs. statslige sparetiltag, så kan jeg tidligst forvente svar til sommer..

    Udover at boligudgifterne, eks. bare alene leje, er nok til at forkrøble, og fjerne indtil flere af de ting du har sat på budgettet, såsom opsparing, tøj m.m så skal jo også tilføjes, at om man ikke allerede ender som hjemløs der, at ganske mange af dem på kontanthjælp, reelt er syge/handicappede, som kommunerne har sparet/smidt over i Den kasse, så der kommer også dvs. medicin udgifter på, som alt efter type, til tider kan blive dyrere end selve huslejen, plus at kommunen heller ikke yder støtte til al behandling, eller nødvendigheden af eks. svømning/træning etc. til vedligeholdelse af den førlighed man har tilbage.

  • Rikke 25. januar 2014, 21:33

    Fint arbejde, syntes dog at det kunne være sjovt hvis du lavede et budget for en familie på kontant hjælp

  • Susan 26. januar 2014, 14:42

    Hej
    Vi er en familie på 1 voksen og 2 børn 11 år og 13 år.
    Vi har de sidste 3 måneder kørt et buget der går ud på at vi har 1000 kr om ugen til mad og dagligvarer når ugen er gået regner børnene ud hvor mange penge vi har brugt og det tiloversblevne beløb bliver delt i 3 og det er så lommepenge. Har vi brugt mindre end 700kr
    får de dog max 100kr og resten bliver lagt i feriekassen.
    Det har fået den konsekvens at jeg har fået nogle pænt nærige børn når vi handler som sidegevinst.
    Mvh Susan

  • Christina 27. januar 2014, 06:33

    Hej

    Jeg synes artiklen er god. Dog synes jeg ikke du skal skrive at hvis man bor i en storby så kan man bare tage cyklen eller gå. Det er ikke alle der kan det af helbredsmæssige årsager. Udover det mener jeg ikke at tv er en nødvendighed. Der er mange andre ting man kan finde på at lave og være sammen med familien. Jeg selv har ingen tv. Dermed har jeg mere tid til mine hobbyer og venner og familien. Derudover er det Heller ikke alle som kan blive medlem af sygeforsikringen Danmark. Jeg har aldrig kunnet grundet sygdom. Og da den ikke dækker det man fejler inden man melder sig ind så kan det ikke svare sig. Nogle kan heller ikke altid vælge en billigere bolig grundet sygdom. Min er dyr i forhold til kontanthjælp men at bo i mindre ville ødelægge mig helt. Og desuden er det ikke nemt at finde en billigere bolig da de er eftersøgte. Jeg har knap 2500 kr i md til det skema du sætter op som enlig uden børn. Så der er ikke råd til særlig meget. Jeg sparer hvor jeg virkelig kan men råd til at spise sendt det er der bestemt ikke.

    Jeg vil sige at mange ting kan man finde i genbrug af tøj, sko og så videre. Dette gør jeg igen for at spare.
    Men alt i alt en god artikel.

  • Cassandra keldebæk 27. januar 2014, 12:46

    Hej berthel

    Jeg synes dit budget ser ok ud, jeg vil dog sige at vi er 7 i en husstand 2 voksne 5 børn (2,4,5,5,9) vi levede for omkring 8000kr da vi handlede i DK, min søster foreslog vi kørte til Tyskland de købte alt undtagen mælk og mælk produkter i Tyskland efter den første uge køber de ligeledes også frugt og grønt herhjemme. Vi prøvede og køre til Tyskland og handle og det viste sig faktisk, vi til en uges madforbrug kan nøjes med og bruge 875 kr, så i dag ligger vores samlede mad budget på knap 4.000 kr. Til 7 mennesker, jeg er udemærket klar over ikke alle har den mulighed, men jeg synes den er vigtig og oplyse om… De fleste steder kan du komme til Tyskland for 50 kr med bus ellers kender man sikkert nogen i omgangskredsen….

  • Mie thalsø 14. april 2014, 19:25

    Kære Mie. Tænkte du måske var interesseret i disse tal! Det er jo svært når man flytter hjemmefra…… Så kan du selv vurdere om du vil ha forsikringer osv., men der er rigtig mange poster.
    Bemærk: huslejen er ikke medregnet
    Hilsen mormor

  • Anders Nielsen 26. juni 2014, 22:53

    Minimum leveomkostninger for enlige UDEN børn

    Kr. 5.214,- + udgifter til bolig, el, vand og varme.

    Hold da op, det har jeg endnu aldrig oplevet at have i mit liv. Jeg er 36 og har i dag ca 2969kr om måneden til ALT, når huslejen er betalt. Jeg har aldrig været til tandlæge fx, har ikke været til læge, siden jeg blev kasseret som soldat i 1996. Gad vide hvor du har de tal fra, synes det lyder helt vildt, at nogen bruger SÅ mange penge.

  • Simon Dyngby Walther 19. september 2014, 09:39

    Vi kan bestemt heller ikke leve for 5000 kr til mad 4 mand. Jeg vil på ingen måde sige at vi fråser, men 5.000 bliver i underkanten. Realistisk for os er 7.000 kr. Det er et minimum.

    Med venlig hilsen
    Simon

  • Bella 24. september 2014, 12:49

    Hej.
    Mad og drikke til et par med to børn må ku gøres meget bedrer!
    Vi er et par med tre børn og bruger 4800 om måneden på mad OG diverse. (bleer, shampoo, kat, fredags slik, toiletpapir, rengørings midler o.s.v )
    Vi spiser frugt og grønt, varieret kød, fuldkorn og mejeriprodukter Hver dag og inden går sulten i seng.

  • Morten 22. oktober 2014, 01:49

    Hej Berthel,
    tak for en rigtig interessant og informativ side!
    Det med rådighedsbeløbet på 5850 kr., som er en offentlig retningslinje ved gældssanering, hvor ofte følger fogedretten den ved en privat gældssag? Som enlig kan jeg i hvert fald sagtens leve for det beløb, og også umiddelbart mindre, men man levner vel en mulighed for, at den gældsramte må have lov til at lægge penge til side – ikke mindst hvis det kan bevises, at man i gældsperioden vil blive ramt af ekstraordinært store omkostninger til tandlægebehandling? Er fogedretten lydhør over for sådanne argumenter, eller må man finde sig i, at skulle leve mere eller mindre tandløst under gældsafviklingen – også selvom denne kan være på over 10 år? (Det er måske lidt sat på kanten, men nogle gange kan jeg godt blive lidt paranoid over tanken om at skulle ryge ud i dette forløb)…..Pft for svaret :-)

    • Berthel 24. oktober 2014, 13:41

      Hej Morten,
      Tak for kommentaren.
      Rådighedsbeløbet er ret fast og bruges altid, medmindre der er helt særlige forhold, der kan bevilges et større rådighedsbeløb.
      Det kan f.eks. være udgifter til medicin, handicap, delebørn og lignende.

      Hver gang er det et spørgsmål om individuelle vurderinger, så jeg kan ikke svare på, om du evt. kan få særlig hjælp til tandbehandling.

  • Carrie Andersen 11. november 2014, 15:27

    Hej Berthel,

    Nu her, hvor der er faldet dom i en sag om ligestilling vedr. frisør priser, har jeg gået og tænkt over om det egentligt er dyrere at være kvinde i gennem et helt liv? Jeg tænker bind/tamponer og tøj m.v. Jeg har nemlig en generel fornemmelse af, at det er dyrere for kvinder at købe tøj (hertil kommer især BH’en som jo er et enestående og for nogle kvinder en nødvendighed). Jeg har ikke kunne finde nogle tal på det og det er ren nysgerrighed.

    • Berthel 12. november 2014, 07:18

      Hej Carrie,
      Tak for kommentaren.
      Måske har du ret. Kvinder og mænd har forskellige udgifter.
      Jeg kan f.eks. huske, at jeg blev tvunget til at droppe mit arbejde, da jeg skulle aftjene min værnepligt. Det var en lang periode, hvor jeg måtte leve for mindre.
      Det oplever kvinder ikke.
      Omvendt har kvinder, som du skriver, flere udgifter til personlig pleje.

Skriv en kommentar